نحوه استفاده از Google Authenticator روی پی‌سی ویندوزی

نرم‌افزار Google Authenticator می‌تواند مفید باشد اما اینکه گوگل هنوز اپ دسکتاپی رسمی‌ای برای آن در نظر نگرفته کمی آزاردهنده است. با این حال، شما می‌توانید به روش‌های دیگری از Google Authenticator روی پی‌سی ویندوزی خود استفاده کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا نحوه استفاده از Google Authenticator روی پی‌سی ویندوزی را خدمتتان توضیح دهیم.

آوردن احراز هویت دوعاملیِ گوگل روی پی‌سی‌تان

برای انجام این کار، به «کد مخفی» مخصوص Google Authenticator نیاز خواهید داشت. این همان دانه‌ای است که از آن، ژنراتورهای کد می‌توانند کدهایی درست کنند همگامسازی‌شده با گوگل.

برای دریافت این کد مخفی به صفحه امنیتی Google Account و بعد به بخش Signing in to Google رفته و روی گزینه‌ی ۲-Step Verification کلیک کنید.

اگر گوگل بداند که گوشی شما به اکانت‌تان وصل است، شما را وارد مراحل ابتدایی راه‌اندازی سرویس نوتیفیکیشن گوشی خواهد کرد. بعد از اینکه مراحل مذکور را طی کردید، شانس این را خواهید داشت تا اپ Authenticator را راه‌اندازی کنید. شاید قرار نباشد اپ واقعی را دانلود کنیم اما به هر حال باید وانمود کنیم داریم کد مخفی را دریافت می‌کنیم. روی گزینه Set up کلیک کنید.

فرمان‌ها را رد کنید تا در نهایت برسید به بخشی که ازتان خواسته می‌شود کد QR اسکن کنید. زیر کد، روی گزینه Can’t scan it کلیک کنید.

صفحه‌ی بعد، به دنبال کلید مخفی گشته و بعد آن را کپی کنید. این همانی خواهد بود که در اپ‌های طرف‌سوم خود –وقتی ازتان کد مخفی خواسته می‌شود- وارد خواهید کرد. اگر فرد دیگری این اطلاعات را در دست گیرد می‌تواند از آن برای وارد شدن به اکانت شما استفاده کند! حال که کد را داریم بیایید ببینیم باید کجا قرارش دهیم:

  1. WinAuth

اگر نگران این هستید که اپ طرف‌سوم کد را بدزد و یا آن را نشت دهد، WinAuth را امتحان کنید. این اپ منبع‌باز است و می‌توانید آن را در پی‌سی خود دانلود کنید. در نتیجه، کد مبهم‌سازی‌شده‌ یا ذخیره کلودی که بتواند کلید شما را نشت دهد در کار نیست. راه‌اندازی WinAuth بسیار آسان است. وقتی WinAuth دارد اجرا می‌شود اکانت جدید گوگل را اضافه کنید.

کد مخفی خود را وارد نموده و بعد روی دکمه Verify Authenticator کلیک کنید. راه‌اندازی اکانت گوگل خود را ادامه دهید و کدی را که WinAuth به شما می‌دهد وارد کنید.

پسورد یکبار مصرف تولیدشده را کپی کرده و در صفحه تنظیمات امنیت گوگل خود پیست نمایید. روی دکمه Verify and Save کلیک کنید تا کد تولیدشده اعتبارسنجی شود.

اگر همه‌چیز درست پیش رفته باشد، گوگل به شما پنجره‌ی تأییدی را به شما نشان خواهد داد. تنها کافیست روی دکمه OK کلیک کنید تا تغییرات اکانت گوگل شما ذخیره شود.

برگردیم به پنجره‌ی WinAuth: حالا که کد تولیدشده را تأیید کردید روی دکمه OK بزنید تا تغییرات صورت‌گرفته در اپ WinAuth ذخیره گردد. به محض کلیک روی دکمه OK، WinAuth پنجره‌ی Protection را برای شما باز خواهد کرد که اجازه می‌دهد برای رمزگذاری فایل‌های ذخیره‌شده توسط Protection رمزعبور تنظیم کنید. این کار تضمین می‌دهد که هر دسترسی غیرقانونی مسدود خواهد شد. براحتی پسورد را دو بار وارد نموده و بعد برای ذخیره تغییرات اعمال‌شده روی گزینه OK بزنید. به طور جایگزین هم می‌توانید WinAuth را طوری تنظیم کنید که فایل‌ها را رمزگذاری کند؛ بدین‌ترتیب تنها می‌تواند روی کامپیوتر فعلی به کار گرفته شود اما محافظت با پسورد به مراتب مناسب‌تر است.

اکنون شما می‌توانید با استفاده از WinAuth از Google Authenticator روی پی‌سی خود استفاده کنید.

  1. Authy

اگر می‌خواهید کدهای موبایل و پی‌سی خود را همگام‌سازی کنید ما به شما Authy را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید از آن به تنهایی روی پی‌سی خود استفاده کنید اما در طول ثبت‌نام، جزئیات گوشی‌تان را از شما می‌خواهد. اگر Authy را روی گوشی خود داشته باشید می‌توانید به سرعت اطلاعات خود را بین دو دستگاه همگام‌سازی کنید. روی نسخه‌ی پی‌سی Authy آیکون به اضافه را در بالا سمت راست بزنید.

کلید مخفی در کادر را پیست کنید.

شما می‌توانید برای اکانت رنگ انتخاب کنید و نامگذاری‌اش کنید. وقتی راه‌اندازی‌اش کردید کد گوگل را خوهید داشت.

  1. GAuth Authenticator

اگر چیزی را در مرورگر خود می‌خواهید می‌توانید GAuth Authenticator را امتحان کنید. شما می‌توانید آن را به عنوان افزونه‌ی کروممی یا اپ وبی نصب کنید. افزودن احرازگر خود به GAuth کار آسانی است. ابتدا روی مداد بالا سمت راست صفحه کلیک کنید و بعد گزینه Add را بزنید.

نام کد تأیید اعتبار (در این پرونده‌ی خاص منظور گوگل است) و کلید مخفی را وارد نمایید.

وقتی کارتان تمام شد، حالا دیگر یک احرازگرِ در حال اجرا دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi