مشهد بیش از دو برابر میانگین کشوری حاشیه نشین دارد

رییس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: شهر مشهد بیش از دو برابر میانگین کشوری حاشیه‌نشین دارد.
به گزارش شهر آرا انلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، رمضانعلی فیضی در نطق پیش از دستور ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر اظهار داشت: در مطع کلام درود می‌فرستم به ارواح طییه شهدا، مردان آسمانی که جهان خاکی نه جای ایشان بود و نه در خور شان وجود فرشته‌گون آنان؛ لذا پروبال زنان به جایگاه حقیقی‌شان که قرب درگاه ربوبی بود پرواز کردند.
درود به امام شهدا، قافله سالار کربلا و سلسله جنبان عظمای انقلاب اسلامی که ایران نوین بی‌نام او در سپهر نظام بین‌الملل معاصر نامی ناآشنا خواهد بود.
با سلام خدمت شما خواهران و برادرانی که در 29 اردیبهشت امسال، توانستید با تجلی نور امید، امید را از قلوب به قلم آورده و رای اعتماد مردم عزیز را کسب بنمایید و امروز مفتخر به نمایندگی شورای شهر مشهد الرضا گشته‌اید.
همکاران عزیزم امروز ما نمایندگی شورای اسلامی شهری را بر عهده داریم که صاحب اصلی آن امام مهربانی است که سالانه ضامن و پناه دهنده هزاران مهاجر درد کشیده و محروم و دلسپرده حرم عاشقی از سراسر کشور می‌باشد. و این امر وظیفه مدیران و مسئولین این شهر را که خود را خدام امام رضا(ع) می‌دانند بیش از پیش سنگین‌تر می‌کند.
این در حالیست که به دلیل عدم برنامه‌ریزی کارآمد و هدف‌دار و همچنین بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی در سال‌های اخیر شاهد افزایش مناطق حاشیه‌نشینی در کشور می‌باشیم. طبق فرمایشات ریاست محترم جمهور بیش از 11 میلیون از جمعیت کشور را حاشیه نشینان تشکیل می‌دهند که معادل 16% جمعیت کل کشور است. و سهم مشهد به دلیل افزایش مهاجرت به این کلان شهر حدود یک میلیون 200 هزار نفر حاشیه نشین می‌باشد که معادل 7/38% جمعیت شهر و قریب 11% مساحت شهر مشهد می‌باشد و این میزان بیش از 2 برابر متوسط حاشیه‌نشینی کشور می‌باشد.
اگر به جمعیت کلان‌شهرهای ایران نگاه کنیم،گویای این حقیقت است که جمعیت حاشیه نشین مشهد هم رده‌ی شهر قم (هشتمین کلانشهر ایران) و هم رده استان‌های قم و قزوین و بالاتر از 10 استان است.
جمعیت شهر مشهد در طی سال های 1345تا 1395 بیان گر افزایش 7.5 برابری می‌باشد این در حالی است که در طی این بازه زمانی جمعیت حاشیه نشینی مشهد بیش از 25 برابر افزایش داشته است.
مطالعات و تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که عمده‌ی چالش‌های مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر مشهد از نوع کالبدی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مالکیتی، زیست محیطی، کارکردی، زیرساختی و امنیتی می‌باشد که پدیده‌های نگران کننده‌ای همچون آسیب‌های اجتماعی و بیکاری را افزایش داده است.
هر چند که تاکنون گام‌ها و اقدامات زیادی جهت ساماندهی و اصلاح سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد انجام گرفته است، اما آسیب شناسی این روند حاکی از مقطعی بودن آن در سال های گذشته می‌باشد و حاکی از ان است که این اقدامات در طول زمان تداوم نداشته و مشارکت مردم و تشریک مساعی تمامی نقش آفرینان در امر ساماندهی لحاظ نگردیده است. ضمن اینکه بیشتر پروژه ها و اقدامات، دخالت کالبدی صرف بوده و اساسی ترین مسئله یعنی توانمندسازی مغفول مانده است.
شواهد نمایان‌گر این مسئله است که ساماندهی حاشیه شهر به سبب مسائل مدیریتی و فعالیت‌های موازی سازمان‌ها و نهادهای مؤثر در حاشیه و فقدان متولی مشخص مدیریتی غیرعملی و اجرانشدنی می نماید. نکته مهم اینکه ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی در مشهد اصولاً از توان شهرداری که در سطح محلی دارای اختیارات محدود بوده، خارج است و نیازمند ایجاد ساختاری منسجم‌تر و قدرتمند‌تر با کمک همه دستگاه‌های و مسئولین شهری، استانی و کشوری می‌باشد.
در واقع به دلیل عدم ضمانت اجرایی برخی قوانین و تناقضات آن‌ها، سبب شده است که دستگاه‌های مختلف شهری بدون هماهنگی با سایر سازمان‌ها و فقط در جهت اهداف بخشی و سازمانی خود مستقل عمل کنند. از این‌رو رویارویی دو ساختار مدیریتی- مدیریت بخشی دستگاه‌های دولتی (مسکن و شهرسازی، استانداری، فرمانداری و نیروی انتظامی، شرکت‌های خدماتی، آستان قدس و شهرداری) در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر مشهد با گفتمان مدیریت فرابخشی، تناقض های عدیده ای را به وجود آورده است. بنابراین با وضعیت موجود و با عنایت به اینکه با قوانین و ساختار فعلی مدیریت شهری که سازمان‌های دولتی (حدود 25 سازمان) با شهرداری یک ترکیب 25 به 1 را شکل می دهند که رابطه قانونی تعریف شده‌ای بین آن‌ها وجود ندارد. لذا مدیریت شهری موجود که از بیماری‌های تمرکزگرایی، بخشی نگری و بوروکراسی رنج می برد، موجب گسیختگی در ساماندهی حاشیه شهر مشهد شده است.
برادران و خواهران؛ این هفته که به نام “هفته‌ی پدافند غیرعامل” نامگذاری شده است فرصت مغتنمی است که موضوع حاشیه‌نشینی را از این منظر نیز بنگریم.
وجود سکونتگاه‌های غیررسمی که نظام مالکیتی مشخصی ندارند و از منظر کالبدی و شهرسازی ظاهری غیراستاندارد دارند، پتانسیل بالایی برای پدیدار شدن اقدامات بحران‌زا و ضد امنیتی دارد.
لذا با تاسی به این جمله گهربار آن پیر سفر کرده، امام خمینی(ره) که می‌فرمایند:
به مستضعفان و مستمندان و زاغه نشینان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید
و یا مقام معظم رهبری که می‌فرمایند:
مسئله رسیدگی به حاشیه شهر مشهد، با توجه به جایگاه آن و پایتخت معنوی ایران از دغدغه های اصلی من است
بر ماست که با همیاری و همفکری دست در دست هم دهیم و ضمن خدمت به مردمان شریف و زجر کشیده این مناطق، توسعه‌ای پایدار و فضایی امن را برای آنها و متعاقبا برای کشور به ارمغان آوریم. و این امر زمانی محقق خواهد شد که تمامی دستگاه‌ها و ادارات در کنار شهرداری وارد این کارزار گردند.
از همین رو ضمن تشکر ویژه از اعضای محترم کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی کم‌برخوردار که ما را در پیشبرد این اهداف یاری نموده‌اند، برخی از برنامه‌های مورد نظر این کمیسیون را به این شرح اعلام می‌نمایم.
1- تغییر رویکرد از روش‌های سنتی به رویکرد بازآفرینی به عنوان رهیافتی یکپارچه برای بـه زنـدگی برگردانـدن منـاطق و پهنه‌های بازمانده از توسعه و این رویکرد بر اساس دو اصل اهمیت برابر مسائل اقتصـادی، اجتمـاعی، فرهنگـی، محیطـی و توانمندسازی گروه‌های ذینفع برای شرکت در فرایند تصمیم‌گیری، از طریق توسعه چشم‌انداز همگانی قـرار دارد کـه دانش و تجربه‌های متخصصان مختلف شهری و نیازها و خواسته‌های اجتماعات محلّه‌ای را درهم می‌آمیزد.
2- پیگیری ایجاد سازمان ساماندهی حاشیه شهر با حضور دستگاه‌ها و ادارات مختلف و استفاده از ظرفیت تمامی آنها در نیل اهداف تعریف شده؛
3- تعامل و همفکری با کلیه دستگاه‌ها و ادارات فعال در حوزه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار جهت هم‌افزایی بیشتر و کاهش هزینه‌ها؛
4- تعیین تکلیف اراضی رها شده و بلا تکلیف جهت ایجاد سکونتگاه‌های استاندارد در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار و تغییر ماهیت شهرسازی کنونی این مناطق؛
5- جهت دهی طرح‌های تفضیلی در مناطق پیرامونی و کم برخوردار در راستای توانمندسازی اقتصادی و نگاه ویژه به پتانسیل اراضی رها شده و بلا تکلیف به عنوان منابع مالی غیرنقدی در این راستا؛
6- حمایت از سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و دولتی جهت رونق اقتصادی و صنعتی و یا ایجاد زیرساخت‌های خدماتی، بهداشتی، فرهنگی در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار؛
7- اجرای تعریض و بازگشایی معابر در جای جای حاشیه شهر که مشکلات عدیده‌ای را برای تردد مردم بوجود آورده است و گاها باعث مانع عبور به موقع و سریع خودروهای امدادی گردیده و هزینه‌های جانی و مالی زیادی را بر جامعه وارد آورده است؛
8- جمع آوری و انتقال اماکن ناکارآمد چون جمعه بازار بلوار میامی و تبدیل که آن به مرکز بهداشتی و درمانی که هم خواسته مردم است و هم کاربری زمین آن، همین موضوع می‌باشد.
در پایان ضمن تشکر از سعه صدر شما عزیزان دست یاری در این مسیر سخت به سوی همه شما دراز می‌نمایم.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار

حتما ببینید

صلواتی برای حضرت زهرا (س) که زندگی شما را زیر و رو می‌کند

ابداً کاری ندارد، برای خدای بی‌نهایت هیچ کاری ندارد که بخواهد به ارزش کاری ضریب …

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi