قصه مرگ دسته جمعی میهمانان تالاب میانکاله

استاندار مازندران از دستگاه‌های ذیربط بویژه دامپزشکی و محیط زیست خواست تا پیگیری‌هایشان را به صورت جدی برای مشخص شدن مرگ دسته‌جمعی پرندگان مهاجر در میانکاله ادامه دهند.

مرگ مشکوک صدها قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی در تالاب میانکاله و اطراف آن واقع در شرق مازندران از عصر چهارشنبه توسط مردم محلی گزارش و از صبح پنجشنبه هم گروههای دامپزشکی و محیط زیست برای جمع آوری، نمونه گیری و امحاء لاشه ها وارد عمل شدند.

بر اساس آخرین گزارش محیط زیست مازندران آمار لاشه های جمع آوری شده تا روز یکشنبه به حدود ۶ هزار قطعه رسید که بیشتر از گونه فلامینگو و چنگر هستند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران عصر یکشنبه از تالاب بین المللی میانکاله و محل تلفات پرندگان مهاجر بازدید کرد و پس از آن در جلسه ستاد مدیریت بحران استان در محل پاسگاه محیط بانی قلعه پایان حضور یافت و دستورات لازم را برای بررسی و اعلام علت یا علل وقوع تلفات پرندگان در سریع ترین زمان ممکن صادر کرد. ‎

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، نماینده عالی دولت در استان ضمن قدردانی از اقدامات ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی استان و همه کسانی که در این راستا فعالیت دارند، بر استمرار تلاش ها و کمک و همراهی بیشتر دستگاه های مسئول به تناسب نیازها تاکید کرد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور با همکاری مراکز علمی، تحقیقاتی مرتبط و معتبر با جدیت تمام نسبت به بررسی و اعلام علت یا علل وقوع تلفات پرندگان در سریعترین زمان ممکن اقدام نماید.

وی کلیه دستگاهها را مکلف به همکاری با محیط زیست استان در خصوص تامین نیرو و تجهیزات مورد نیاز برای جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه های پرندگان تلف شده، کرد.

استاندار مازندران از رسانه ها هم خواست تا در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم برای انجام مراقبت های بهداشتی اقدام کنند.

پیش از این مدیرکل دامپزشکی مازندران اعلام کرد که نتایج آزمایش از نمونه‌های جمع‌آوری شده، وجود آنفلوانزا و نیوکاسل را برای مرگ این پرندگان منتفی کرده است.

اگر چه محیط زیست به همراه دامپزشکی مازندران مسمومیت ناشی از جلبک و پلانگتون ها را به عنوان یکی دیگر از سناریوهای احتمالی دخیل در مرگ پرندگان وحشی تالاب میانکاله دنبال می کنند، ولی احتمال خوراندن دان مسموم توسط شکارچیان غیرمجاز با همدستی زمین خواران و تالاب خواران، شیوع بیماری های ویروسی، مسمومیت ناشی از ریختن فضولات، بقایای سموم کشاورزی و رهاسازی فاضلاب هم توسط کارشناسان و مردم محلی مطرح شده است.

کارشناسان دامپزشکی هم اعلام کرده اند که کالبد شکافی از لاشه پرندگان برای به دست آوردن اطلاعات دقیق نیز در دست بررسی است و حداقل نتایج اولیه تمام این بررسی ها به طور دقیق تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست ، یک گروه تخصصی از این سازمان هم روز یکشنبه به مازندران اعزام شدند تا برای بررسی موضوع با همکاران محیط زیست و دامپزشکی استان همکاری کنند.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در میانکاله سبب شده است تا محیط زیست مازندران شکار پرندگان در شرق استان را ممنوع اعلام کند. همچنین بازار فروش پرندگان در فریدونکنار به عنوان تنها بازار خرید و فروش لاشه و زنده پرندگان وحشی در پی این حاثه تعطیل شده است.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق استان مازندران به عنوان یکی از ذخیرگاههای زیست کره جهان است که سالانه ۱۵۰ گونه پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت بیش از ۱.۵ میلیون بال در این تالاب که حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت دارد، زندگی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi