قتل عام جوجه های ۱ روزه بخاطر شرایط اقتصادی

روز گذشته ویدئویی تلخ و ناراحت‌کننده از کشتار دسته‌جمعی جوجه‌های یک‌روزه برخی مرغداری‌ها در فضای مجازی منتشر شد که دل همگان را به درد آورد. در این فیلم دردناک میلیون‌ها جوجه از کامیونی در بیابان تخلیه شده و به شکلی بیرحمانه بر روی آنها خاک ریخته می‌شود و زنده به گور می‌شوند.

انتشار این فیلم که در صفحات مجازی با واکنش‌های تند کاربران و فعالان فضای مجازی همراه بود، باعث شد تا هشتگ‌های #جوجه و #جوجه_کشی در توئیتر داغ شده و پیام‌هایی را با مضمون

واذاالوحوش حشرت بای ذنب قتلت …

 رهبر ، رئیس جمهور و تک تک وزرای بهداشت ، اقتصاد ، دادگستری ، کشاورزی ، صنعت ، علوم و آموزش و پرورش به خاطر این جنایت محکوم هستند و باید از پیشگاه مردم ایران عذرخواهی کنند وزیر بهداشت به خاطر واکسینه نکردنوزیر کشاورزی به خاطر عدم توانایی در تنظیم بازاروزیر صنعت به خاطر عدم کنترل و نظارت بر بازار دان و خوراک طیوروزیر اقتصاد و علوم و دادگستری به خاطر سکوت ووزیر آموزش و پرورش به خاطر تربیت نسلی چنین جنایتکار حداقل کار هم اعلام یک روز عزای عمومی در کشور به خاطر قتل عام بیش از پانزده میلیون حیوان زبان بسته و بی گناه است 

ولایت و سرپرستی در سرزمین اسلامی شامل نه تنها ولایت بر تمام انسانها بلکه ولایت بر جانداران و حتی گیاهان هم خواهد بود . امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه حتی به فکر حفاظت از شاخه های درختان در جنگ هم هستند حالا چگونه است که میلیونها حیوان بی زبان سلاخی میشوند و صدای مسئولان بلند نمیشود

گفتنی است رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور باتاکید براینکه خسارت وارد شده به تولیدکنندگان ماهانه بیش از ۱.۲ میلیارد تومان است، گفت: علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یکروزه مربوط به کمبود نهاده‌های طیور سویا و ذرت است.

غلامعلی فارغی، رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه در این باره گفته: حذف و معدوم‌سازی مازاد تولید جوجه یک‌روزه امری طبیعی در صنعت مرغداری است. هر تعداد جوجه یک‌روزه که فروش نرود مجبور به معدوم‌سازی آن هستیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر بدانید:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما چرا تولید زیاد است؟ چرا جوجه‌ها خریدار ندارند؟ رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه در این‌باره توضیح داده که کاهش خوراک دام، تقاضای کم مصرف به دلیل کرونا و برنامه‌ریزی دستوری تولید در ۴ ماه اخیر باعث این موضوعه شده است. او گفته ستاد تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کرده بود که این دستگاه به تولیدکنندگان دستور افزایش تولید دهد و به خاطر این دستور از اسفندماه صنعت مرغداری دچار ضرر شده؛ مرغداران هر ماه تا حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان، تولیدکنندگان جوجه‌ یک‌روزه ماهی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان و تولیدکنندگان مرغ گوشتی ۹۰۰ تا هزار میلیارد در ماه ضرر می‌کنند.

اما راه دیگری نیست؟ حتما باید زنده‌به‌گور شوند؟ سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، این اقدام را غیرانسانی و غیرعلمی دانسته و گفته این جوجه‌ها زنده‌اند و صاحب روح و جان هستند. او خبر داده که به تمام واحدهای تولیدکننده جوجه در تهران اخطار داده‌ تا اگر این کار انجام شود، با آن‌ها به شدت برخورد خواهد شد.

آیا این موضوع جرم است؟ یعنی تخلفی صورت گرفته؟ محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، زنده‌به‌گور کردن جوجه‌های یک‌روزه مصداق بارز تخلف نیست و جهاد کشاورزی و اداره پشتیبانی امور دام به این موضوع ورود کنند.
و پاسخ جهاد کشاورزی چیست؟ آیا می‌تواند مانع انجام آن شود؟ جهاد کشاورزی دستور داده که تولید پایین بیاید. مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفته کسانی که فیلم را منتشر کرده اند غرض داشته‌اند و باید دستگاه‌های نظارتی به این مسئله ورود کنند.
اینطور که پیداست مقصر اصلی این موضوع پیدا شده؛ یعنی کسانی که فیلم زنده‌به‌گور شدن را منتشر کرده‌اند!

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi