تدوین ۳۲۳ عنوان کتاب در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ما در فقه پزشکی به دنبال این هستیم که این کارهای علمی را به جایی برسانیم که پاسخگوی تمام مسائل مستحدثه در موضوع فقه پزشکی باشد و برای تبدیل کردن آن به یک رشته علمی در سطح بالا تلاش هایی صورت گرفته و در حال حاضر سرفصل ها، روش تحقیق و روش مطالعه فقه پزشکی تدوین شده که در حال تدریس است

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» عنوان کرد: بنده سال ها پیش به عنوان محصل به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) وارد و پس از طی امتحانات ورودی، پذیرفته شدم و در این مرکز به مدت هفت سال در دوره عمومی فقه و اصول شرکت کردم.

وی افزود: آثار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر کسی پوشیده نبوده و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بنیان گذار این مرکز بوده اند که فرزند ایشان برنامه های این مرکز را در راستای اهداف و به شکل منظم و دقیق پیش برده است.

 مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: این مرکز فقهی زمینه پژوهش افراد علاقه مندی همچون ما به طور خصوصی و با درس های کم و قابل استفاده و گفت و گو فراهم کرد؛ همچنین در این مرکز شناخت پژوهشگران دیگر نیز برای بنده حاصل شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی با اشاره به امکانات موجود در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: در این مرکز فضای سخت افزاری و کتابخانه بسیار غنی و فضای آرام در اختیار پژوهشگران قرار گرفته و برنامه های متفاوت همراه با تحصیل فقه و اصول مانند آموزش روش تحقیق و مطالعات آزاد بسیار موثر بوده است که بنده در این زمینه ها کارهای خود را به چاپ رسانده ام.

وی تاکید کرد: نوشتن مقالات در تابستان ها سبب شد که ما در پژوهش پیشرفت چشمگیری داشته باشیم و بنده در حال حاضر به عنوان مدیر گروه فقه پزشکی این مرکز مشغول فعالیت هستم و چندین کتاب مانند دانشنامه فقه پزشکی در سه جلد، فقه درمان در حدود ۵۰۰ صفحه، ولایت سیاسی فقیهان و روش تحقیق و مقاله نویسی را در همین مرکز تالیف کرده ام.

این دانش آموخته مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: قریب به دو سال است که گروه های آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی متشکل از طلاب پنج سال درس خارج خوانده تشکیل شده و اساتید صاحب نام در این حوزه به این طلاب آموزش می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی تصریح کرد: حضور در این مرکز سبب شد بنده چند سالی مکاسب و رسائل را در مرکز تدریس کرده و حواشی آن را به طلاب آموزش دهم و این ها تنها بخشی از فواید و آثار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است.

وی ادامه داد: امروز با منابع مالی کمی که مرکز فقهی در اختیار دارد، نتایج بسیاری حاصل شده و این مرکز در مقایسه با مراکزی که بودجه دولتی دارند، منشاء خدمات بسیاری شده است.

استاد فقه پزشکی بیان کرد: از آنجایی که شرایط طلاب برای ایجاد مسیر و هدف گذاری درست مناسب نیست، ایجاد چنین مراکزی با امور برنامه ریزی شده و دارای افراد دقیق و روشن بین، برای طلاب بسیار مفید است.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی ابراز کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دارای اتاق فکر بسیار خوبی است که در راس آن آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی قرار دارد و راهنمایی های ایشان برای ما بسیار موثر واقع شده است.

وی اظهار داشت: اشاره آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به برخی از موضوعات مانند مقاصد الشریعه، انجام برخی از روش های متفاوت، آشنایی طلاب با این شیوه ها و چگونگی نقد فقه مقاصدی اهل سنت می تواند در بالندگی طلاب و رشد علمی آن ها بسیار موثر واقع شود.

استاد حوزه علمیه ورود به مرکز فقهی را منشاء پیشرفت های خود دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما وارد این مرکز فقهی نمی شدیم، موفق به انجام بسیاری از کارهای پژوهشی فعلی نمی شدیم؛ به عنوان نمونه بررسی موضوع شناسی فقه خون بند ناف از دیدگاه فقه و حقوق یکی از آثاری است که در این مرکز به چاپ رساندیم، چاپ این اثر توسط فردی مثل بنده امکان پذیر نبود و لطف مرکز باعث شد این کتاب به شکل زیبایی چاپ شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی یادآور شد: استقبال از موضوعات جدید و نو در این مرکز می تواند موثر باشد و امروز آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی جریانی را شروع کرده اند و کتبی که گام اول را در رشته ها و میان رشته ها برمی دارند، به چاپ می رسد.

وی اضافه کرد: رشدی که از جهت کار علمی و اجرایی پژوهشی در این مرکز وجود دارد، به تنهایی حاصل نمی شود و اگر کسی بخواهد فعال باشد، می تواند با بهره گیری از امکانات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بسیار موفق شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی ادامه داد: در این مرکز اساتیدی حضور دارند که اعضای هیئت علمی دانشگاه های مختلف و دارنده مقالات و کتب علمی پژوهشی هستند و آنچه که برای ما روشن است این است که اگر کسی بخواهد در مسیر علمی خود هدف گذاری کند، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) می تواند به اهداف خود برسد.

وی گفت: انسجام مجموعه های موجود در هر مرکز می تواند به موفقیت آن کمک شایانی بکند و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دارای مجموعه های وسیعی بوده که انسجام آن ها کار سختی است و خوشبختانه با شناخت ظرفیت های موجود این اتفاق رخ داده است.

این دانش آموزخته مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) لزوم وجود چنین مراکزی را بدیهی دانست و تاکید کرد: آثاری که امروزه از مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) چاپ شده بیش از ۳۲۳ عنوان کتاب می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی خاطرنشان کرد: افرادی که در قسمت پژوهش مرکز فعالیت دارند از اساتید مطرح به شمار می روند و امروز در بسیاری از قسمت ها اگر بخواهند از افرادی به عنوان هیئت اندیشه ورز استفاده کنند، روی افراد فعال در این مرکز حساب باز می کنند.

وی تصریح کرد: برخی از رشته ها برای نخستین بار در مرکز طراحی می شود و با این بضاعت مالی کم و عدم پشتوانه دولتی، این آثار ضرورت وجود این مراکز را نشان می دهد.

این متخصص فقه پزشکی عنوان کرد: ما در فقه پزشکی به دنبال این هستیم که این کارهای علمی را به جایی برسانیم که پاسخگوی تمام مسائل مستحدثه در موضوع فقه پزشکی باشد و برای تبدیل کردن آن به یک رشته علمی در سطح بالا تلاش هایی صورت گرفته و در حال حاضر سرفصل ها، روش تحقیق و روش مطالعه فقه پزشکی تدوین شده که در حال تدریس است؛ تدوین کتب درسی از ضروریات این رشته است که امروز در حال انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی ادامه داد: اگر کسی می خواهد مدرس خوبی شود یا در رشته های تخصصی فقهی مانند فقه پزشکی، فقه رسانه، فقه حقوق و قضا وغیره تحقیق کند، در مرکز فقهی زمینه آن فراهم است.

 مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از افراد جوانی که کتاب هایی نوشته اند و برای چاپ از جایی حمایت نمی شوند، پشتیبانی و حمایت های لازم را انجام می دهد و این کتاب ها بعد از ارزیابی های لازم، به زیور چاپ آراسته می شوند.

این دانش آموخته مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حفظ حقوق معنوی افراد را یکی از ضرورت های مهم دانست و بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این است که همین حقوق معنوی افراد موردتوجه قرار داده می شود و تمام آثار به نام افراد تحقیق کننده به چاپ می رسد، این در حالی است که در برخی از مراکز شاهد این هستیم که کتب به نام افراد دیگری به چاپ می رسند، این حمایت مرکز فقهی از پژوهشگران و تاکید بر احترام به حقوق معنوی آنان بسیار مهم بوده و برای طلاب شخصیت و جایگاه علمی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi