بازتاب خبر بازآفرینی «عیون اخبارالرضا(ع)» در سایت کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش گنجینۀ رضوی، خالق نُسخ بازنویسی شدۀ قرآن‌های منسوب به دستخط ائمۀ اطهار(ع)، این‌بار «عیون اخبارالرضا(ع)» و ادعیه و زیارات رسیده از اهل‌بیت(ع) را بازآفرینی کرد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، حمید رابعی که پیش از این تعداد هشت قرآن منسوب به دستخط ائمۀ اطهار(ع)، صحیفۀ سجادیه و نهج‌البلاغه را به شکل نرم‌افزاری و با رسم‌الخط آن ائمۀ همام بازآفرینی کرده بود، در جدیدترین اثر خود، کتاب «عیون اخبار‌الرضا(ع)» و تعدادی از ادعیه و زیارات رسیده از ناحیۀ اهل‌بیت(ع) را در قالب کتابی با نام «مفاتیح‌الکلام» به شیوۀ نرم‌افزاری و با رسم‌الخط ایشان بازنویسی و وقف کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی کرد.
این معلم مشهدی، در این خصوص اظهار داشت: کتاب «مفاتیح‌الکلام» که در قالب نرم‌افزار ایجاد شده است، شامل زیارت‌هایی است که از ناحیۀ ائمۀ اطهار(ع) به ما رسیده است که با رسم‌الخط آن ائمۀ همام بازآفرینی شده است. وی تصریح کرد: «زیارت اربعین» که از ناحیۀ امام‌صادق(ع) وارد شده؛ «دعای عرفه» از سوی امام‌حسین(ع)؛ دعای کمیل از ناحیۀ امام‌علی(ع)؛ زیارت امین‌الله از امام‌سجاد(ع)؛ زیارت «جامعۀ کبیره» از ناحیۀ امام‌هادی(ع)؛ زیارت‌نامۀ پیامبراکرم(ص) از امام‌حسن مجتبی(ع) و «زیارت ائمه بقیع(ع)» از ناحیۀ امام‌رضا(ع) ادعیه و زیاراتی هستند که در این کتاب جمع شده‌اند.


رابعی افزود: کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» نیز که شامل احادیثی است که ایشان از خود یا ائمۀ پیش از خود نقل کرده‌اند، با رسم‌الخط امام‌رضا(ع) بازنویسی شده است. وی در خصوص دست‌خط امام‌رضا(ع) در این اثر توضیح داد: رسم‌الخط امام‌رضا(ع) بر اساس قرآن منسوب به ایشان که با شمارۀ ۱۵۸۶ در موزۀ آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، بازآفرینی شده است.
رابعی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نرم‌افزار ابداعی خود با نام «نرم‌افزار جامع بازآفرینی قرآن‌های منسوب به ائمۀ اطهار(ع)» را بر مبنای قرآن‌های دست‌نویس منسوب به ائمۀ اظهار موجود در کتابخانۀ مرکزی و موزۀ آستان قدس رضوی ایجاد کرده است، حرکت خود در این مسیر را لطفی از جانب امام رضا(ع) خواند و گفت: من در کودکی پدر خود را از دست دادم و تنها دو هفته پس از آن، امام‌رضا(ع) را به همراه پدرم در خواب دیدم که یک بستۀ خیلی بزرگ را در مقابل من قرار دادند. از آن زمان تا الان فکر می‌کردم که آن بسته چه می‌تواند باشد تا زمانی که این کار را شروع کردم. اکنون شک ندارم که حتماً لطف حضرت شامل حالم شده وگرنه من کجا و این کار کجا که چشمم به تک تک صفحات قرآن منسوب به ائمه(ع) باشد.

حتما ببینید

برای نخستین بار در تاریخ اسلام کل قرآن کریم با دستخط منسوب به پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

حمید رابعی مسئول بازآفرینی قرآنها و احیاء دستخط منسوب به ائمه اطهار (ع) در کتابخانه …

بازآفرینی قرآن کتابخانه cadbury دانشگاه بیرمنگام به عنوان قدیمی ترین قرآن مکتوب کشف شده جهان

بازآفرینی قرآن کتابخانه cadbury دانشگاه بیرمنگام به عنوان قدیمی ترین قرآن مکتوب کشف شده جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi