آموزش و پرورش بی کیفیت‌تر می شود!

آقای مسئول! آقای نماینده! تا تک تک شما که برای جامعه تصمیم گیر هستید، فرزندان خودتان دانش آموزان این مدارس دولتی نباشند، متوجه نخواهید شد که در این مدارس، از نظر آموزش و پرورش چه می گذرد. هیچ وقت این جمله مدیر یک دبستان پسرانه دولتی را از یاد نمی برم که می گفت: «ما در مدرسه همین که از صبح تا ظهر بتوانیم بچه های شما را سالم به خانه برگردانیم کلی کار کرده ایم…!» این حرف مدیر درپی شلوغی و تراکم بیش از اندازه دانش آموزان در مدرسه بود که البته او هم حق داشت. او و معلمان آن مدرسه چگونه می توانند در مدرسه ای که هر کلاسش حدود ۴۰ دانش آموز دارد به فکر افزایش کیفیت و شناخت استعدادها باشند؟! یا آن مدرسه دولتی دیگر که معلم آن مدرسه فرزند خودش را در کلاس های خودش جای می دهد و هرسال با فرزندش به مقطع بعد می رود تا آن جا که خانواده ها صدایشان در می آید اما حرفشان به جایی نمی رسد.
آقای مسئول! آیا فرزندان خودتان هم در چنین مدارسی تحصیل می کنند؟ یا چون دستتان حسابی به دهانتان می رسد، آن ها در بهترین مدارس غیردولتی مشغول تحصیل اند؟ مدارسی که هر کلاسش در نهایت ۱۵ دانش آموز دارد…

آیا خنده دار نیست؟
حالا این تحفه یعنی وزارت آموزش و پرورش با همه مشکلاتی که دارد و همه می دانیم، قرار است در سال ۹۹ ، ۲۰ درصد بودجه اش کم شود. آیا خنده دار نیست؟علی الهیار ترکمن معاون وزارت آموزش‌وپرورش دیروز در این باره به تسنیم چنین گفته است:«کاهش۲۰ درصدی پوشش تحصیلی با روند کاهشی بودجه آموزش‌وپرورش در پیش است.»
۷۳ هزار میلیارد ما ، ۵۴ هزار میلیار آن ها
وی  درباره وضعیت بودجه سال ۹۹ آموزش و پرورش  و تفاوت بین رقم ۷۳ هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شده از سوی این وزارتخانه با بودجه ۵۴ هزار میلیارد تومانی مد نظر دولت اظهار‌ کرد: بودجه سال ۹۹ براساس مفروضات وابسته به متغیرهای کلان اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه بسته می‌شود، آن ها پیشنهاد و پیش‌نویس اولیه در این زمینه را آماده کرده‌اند که شرایط تقریباً این گونه است.وی افزود: این موضوع از امروز یک شنبه در دستور کار دولت قرار می‌گیرد و آموزش‌وپرورش گزارش کامل خود مبتنی بر نیازهای این وزارتخانه، الزامات سند تحول و حداقل نیازهای اعتباری را تهیه کرده است که براین اساس بودجه مورد نیاز ۷۴ هزار میلیارد تومان است و این را به عنوان پیشنهاد بودجه‌ای خود به سازمان برنامه و بودجه ارائه کردیم و در پیش نویس سامانه بودجه نیز وارد شده است.
کاهش ۲۰ درصدی پوشش تحصیلی
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره این که اگر بودجه آموزش‌وپرورش بر اساس ۵۴ هزار میلیارد تومان بسته شود، گفت: اگر بودجه با وضع فعلی که اعلام شده، بسته شود در درجه نخست ۲۰ درصد از پوشش تحصیلی در معرض خطر قرار می‌گیرد و با تعطیلی کلاس‌های دایر ممکن است پوشش تحصیلی ۲۰ درصد دچار کاهش شود.وی متذکر شد: معلمان انگیزه‌ای برای گرفتن ساعات حق‌التدریس ندارند علت آن هم تأخیرهای بیش از حد در واریز مطالبات و کاهش ارزش پولی است که با تأخیر واریز می‌شود؛ بحث دیگر اهداف سند تحول بنیادین است که باید تا سال ۱۴۰۴ آن را اجرا کنیم، سال ۹۹ سال چهارم اجرای برنامه ششم توسعه و یکی از ارکان مهم اجرای سند تحول است که کسری بودجه می‌تواند مشکلاتی را در تحقق اهداف سند تحول بنیادین رقم بزند.
آثار منفی بودجه کاهشی آموزش‌وپرورش تهیه شد
الهیار افزود: تمام مخاطرات و آثار منفی بودجه کاهشی در آموزش و پرورش را تهیه و به دولت ارائه می‌کنیم که امیدواریم نتیجه بدهد، چون ماهیت بودجه، پیگیری‌های متعدد و بررسی است تلاش خودمان را انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم مسائل اصلی را به بودجه آموزش‌وپرورش برگردانیم.معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در پایان خاطرنشان کرد: از افرادی که در تدوین و تصویب بودجه تأثیرگذار هستند خواهش می‌کنم بودجه آموزش و پرورش را صرفاً حقوق نبینند چرا که صرفاً حقوق‌دیدن بودجه آموزش و پرورش به شدت به مشکلات اضافه و مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

   خبر مرتبط
خواهش و تمنای دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش
برای یک‌بار بودجه آموزش و پرورش بدون کسری بسته شود

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفته است: متأسفانه بودجه ۹۹ کاهش‌هایی نسبت به ۹۸ دارد، مثلاً فعالیت‌های ورزشی حدود ۳۰ درصد کاهش دارد یا پرورشی به همین صورت؛ ما به اقتصاد آسیب‌دیده و تحریم توجه داریم اما اگر به‌عنوان مثال دنبال تقویت آموزش زبان فارسی به‌عنوان عنصر انسجام‌بخش ملی هستیم باید سرمایه‌گذاری کنیم. آموزش ریاضی، تربیت اخلاقی در فضای مجازی و… امکانات می‌خواهد در حالی که در چنین شرایطی مدیران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.نوید ادهم افزود: آموزش و پرورش مطالبه‌گر است و درخواست ما از مسئولان سازمان برنامه، دولت و مجلس این است که مساعدت کنند برای یک‌بار بودجه آموزش و پرورش بدون کسری بسته شود و مطالبات انباشته آموزش و پرورش تسویه شود.

حتما ببینید

تحلیل و بررسی سامانه شاد وزارت آموزش و پرورش

و اما سامانه شاد ،  الشاد ماالشاد و ما ادراک ما الشاد …  قبل از …

تحلیل و بررسی سامانه سناد وزارت آموزش و پرورش

سامانه سناد به عنوان بستر اصلی ثبت مشخصات دانش آموزان ، اولیاء و فرهنگیان همچنین …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi