آغاز عملیات احداث شفت غربی خط ۳ قطار شهری مشهد در انتهای بزرگراه امیریه

عملیات احداث شفت غربی خط ۳ قطار شهری مشهد در انتهای بزرگراه امیریه همزمان با نیمه شعبان آغاز شد . در این شفت که در امیریه ۶۰ در حال اجرا است خط ۳ قطار شهری مشهد دارای ۲۸٫۵ کیلومتر مسیر و دارای ۲۴ ایستگاه است ضمن اینکه منطقه الهیه را به شهرک ابوذر متصل می‌کند.

فاز ابتدایی حفاری خط ۳ قطار شهری میدان فردوسی تا پارک شاهین خواهد بود که پایانه مسافربری مسیر انتهایی آن است، همچنین برای حفاری یک کیلومتر پایانی حفاری آن نیازمند مطالعات و بررسی‌های ویژه هستیم تا مشخص شود که باید حفاری دستی (NATM) یا مکانیزه صورت پذیرد.

فاز یک خط ۳ قطار شهری بالغ بر ۱۰ کیلومتر و ۸۰۰ متر مسیر دارد که هفت ایستگاه در آن راه‌اندازی خواهد شد، فاز دو نیز ۱۲ ایستگاه را در ۱۳ کیلومتر به خود اختصاص داده و در فاز سوم تنها ۴ کیلومتر و ۵۰۰ متر مورد حفاری قرار خواهد گرفت.

شفت میدان فردوسی باید ۱۹ متر عمیق شود و سازه‌های نگهبان اطراف آن نصب گردد تا برای ورود TBM آماده شود، این مراحل کمی زمان‌بر است تا ایمنی بیشتری در آن لحاظ و عملیات اجرایی به‌صورت جدی آغاز شود. همچنین TBM شمالی پس از دمونتاژ شدن از میدان فردوسی به‌سمت الهیه حفاری خود را سه سال قبل شروع کرده بود که اکنون مراحل ایانی خود را انجام میدهد.

۴ هکتار زمین میدان فردوسی برای آغاز عملیات اجرایی خط ۳ قطار شهری با همکاری آستان قدس رضوی به‌صورت تملک و اجاره در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفت به‌نحوی که یک هکتار آن را تملک و ۳ هکتار دیگر را فعلاً اجاره کرده تا پس از پایان فعالیت‌های عمرانی و کف‌سازی تحویل این ارگان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi