بررسی فرصتهای شغلی ایجاد شده ناشی از سوء مدیریت مسئولان نظام

ایجاد فرصتهای شغلی از سوی دولتهای مختلف تعاریف متعددی به خود اختصاص داده که قصد بررسی آن را در این یادداشت ندارم.

اما بررسی شغلهای پایدار و موقتی که در اثر سوء مدیریت مسئولان نظام طی سالهای اخیر درحال ایجاد شدن و ثبات نسبی است بسیار قابل تامل هستند

از مشاغل موقتی همچون قاچاق سوخت گرفته تا مشاغل دائمی تعمیرگاههای خودروهای درون سوز ، طیف وسیعی از مشاغل است که فقط سوء مدیریت در صنعت خودرو کشور باعث ایجاد و ثبات نسبی آن بوده است.
مشاغلی که هیچ تعریفی در کشورهای توسعه یافته باوجود ارزش گذاری واقعی برای سوخت و توسعه خودروهای برقی برای آن موجود نیست .

در چرخه باطل این سیستم معیوب ، که حتی کمکاری ها و کاستیهای مسئولانش باعث ایجاد فرصت شغلی میشود ، چیزی جز هدر دادن عمر و سرمایه مردم و کشور نصیب نظام نخواهد شد.

یکی دیگر از مشاغل پایدار ایجاد شده که منشاء آن سوء مدیریت در رده های سیاستگذار و بالای نظام در کشور هست چرخه معیوب نظام سلامت است

الگوی تغذیه نامناسب مردم طی سالهای اخیر که پیامدی جز شیوع انواع بیماریهای قلبی و ریوی و دهان و دندان و … را در پی نداشته باعث سرپا ماندن چرخه اقتصاد هزاران بیمارستان و صدها هزار پزشک و پرستار در کشور شده است و باز هم این فرصتهای شغلی پایدار ناشی از مدیریت غلط در سطح کلان کشور بوده است.

متاسفانه طی سالهای گذشته ، مسئولان این کشور اشتغال پایدار را نه در کارگاه و کارخانه بلکه در سر چهارراه و کنار گذر جستجو کرده و تولید ملی را تحت لیسانس شرکتهای چینی و اروپایی تعریف کرده اند

در این سیستم معیوب همه روزه انواع کمیسیون ها در شهرداریها با دریافت جریمه از صاحبان زر و زور برای طبقه کارگر ایجاد شغل میکنند.

مسئولان این کشور اشتغالزایی با تاکسیهای اینترنتی را مایه فخر و مباهات خود دانسته و از سیصد هزار کشته و چند میلیون زخمی در اثر تصادفات جاده ای طی چند سال گذشته به عنوان سند ایجاد مشاغلی همچون سنگتراشی و روضه خوانی بر مزار و مجالس هفتم و چهلمشان یاد میکنند.

در تعریف مسئولان نظام در این کشور اگر حسن مدیریت باعث ایجاد یک شغل با هزینه ده میلیون تومان شود ، سوء مدیریت باعث ایجاد ده شغل با هزینه یک میلیون تومان میشود.

حمید رابعی
کارشناس ارشد برنامه ریزی

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi