آموزش گام به گام ساخت و فروش توکن NFT

اگر با دنیای NFT ها آشنا باشید، قطعا این سوال براتون پیش اومده که چطور یک نفر، یک چیزی رو به توکن NFT تبدیل میکنه؟ و حتما این ایده به ذهنتون رسیده که آثار خودتون رو به NFT تبدیل کنید. پس با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله، نحوه ساخت توکن های NFT رو بهتون آموزش بدیم.

NFT چیست؟

NFT  یا توکن غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) نوع خاصی از توکن‌ های دیجیتاله که با استفاده از سیستمی شبیه به بلاک ‌چین، دارایی دیجیتالی ایجاد میکنه که قابل تکثیر نیست.

بسیاری از آثار هنری و دیجیتال تا به امروز به توکن های NFT تبدیل شده اند. این کار نشانه اصالت و ارزش اون هاست.

به عنوان مثال جک دورسی، مدیر توئیتر، چند روز پیش اولین توئیت شبکه توئیتر که از آن خودش بود رو به صورت یک توکن NFT به مزایده گذاشت و سینا استوی، کاربر ایرانی، این توکن را با قیمت ۲٫۹ میلیون دلار خریداری کرد!

برای آشنایی کامل با NFT ها و ویژگی ها و کاربردهاشون، مقاله مربوط به NFT ما رو حتما مطالعه کنید تا کلی نکته جذاب یادبگیرید.

چه اثری میتونه به NFT تبدیل بشه؟

تبدیل یک اثر به NFT

در حال حاضر، هنر های دیجیتال، استارتاپ ها و حتی دستور های پخت سری، به توکن های NFT تبدیل شده اند. همونطور که ذکر شد، حتی اولین توئیت شبکه توئیتر هم به NFT تبدیل شده.

پس میتونیم نتیجه بگیریم به دلیل اینکه این پروژه در آغاز کار خودشه و قوانین محدود کننده زیادی برای اون وجود نداره، تقریبا هر چیز ارزشمندی قابلیت تبدیل شدن به توکن NFT رو داره.

حتی به تازگی، باشگاه های فوتبال، توکن های هواداری خودشون رو به فروش میرسونن و با داشتن این توکن ها که قیمت بالایی هم ندارند، شما میتونید در نظرسنجی های مربوط به تصمیم گیری های باشگاه شرکت کنید و یه جورایی نقش سهام دار باشگاه رو ایفا کنید. باشگاه هایی مثل یوونتوس، بارسلونا، رم، منچستر سیتی و … از جمله این باشگاه ها هستند که به دنیای NFTها رو آوردن.

برای آشنایی بیشتر با توکن های هواداری، اینجا کلیک کنید.

برای ساخت NFT به چه چیز هایی نیاز داریم؟

برای ساخت یک توکن NFT شما نیاز چندانی به آشنایی کامل با ارزهای دیجیتال و بازار اون ندارید و تنها به چند ابزار مثل کیف پول ارز های دیجیتال و مقداری اتر (ETH) نیازمندید.

البته اگر این ابزار مثل کیف پول رو ندارید، اصلا نگران نباشید چون در اینجا ما به سادگی بهتون آموزش میدیم که کیف پول خودتون رو بسازید. نهایتا فقط چند دقیقه زمان ببره.

پس به طور خلاصه برای ساخت یک توکن NFT، در ابتدا باید سه مرحله زیر انجام بشن:

۱٫ راه اندازی کیف پول اتریوم ( Ethereum Wallet)

مرحله اول برای ساخت یک توکن NFT، ایجاد کیف پول دیجیتال هست که به وسیله اون شما میتونید ارزهای دیجیتال خودتون رو با خیال راحت خرید و فروش و یا حتی با آن NFT درست کنید. البته برای ورود به بازار NFT هم شما نیاز به یک ولت دارید.

در اینجا سه کیف پول اتریوم به شما معرفی خواهد شد که به دلخواه یکی از اون ها رو انتخاب کنید و اپلیکیشن اون رو روی گوشی خودتون نصب کنید و داخل اون، مراحل ثبت نام رو انجام بدین.

توجه به این نکته بسیار بسیار ضروریه که، موقع ثبت نام در هر کیف پول، یه کد ۱۲ یا ۲۴ کلمه ای که رمز کیف پول شما هست به شما داده میشه. حتما حتما اون رو یادداشت کنید و در یک جای امن خارج از گوشی و کامپیوترتون از اون مثل چشماتون نگه داری کنید.

در صورت پاک شدن یا از دست دادن اون رمز، شما هیچ وقت قادر نخواهید بود که به کیف پولتون و ارزهای دیجیتال داخل اون دسترسی پیداکنید.

به زبان ساده، اگه شما اون رمز رو گم کنید، تمام سرمایه دیجیتال داخل کیف پولتون رو از دست خواهید داد و قابل بازگشت نیست!

. ولت کوین بیس (Coinbase)

coinbase

این کیف پول برای افراد تازه کار در حوزه ارزهای دیجیتال، به دلیل کاربری ساده و محیط ساده، بسیار مناسب است. همچنین از دسترسی به بازار های NFT پشتیبانی میکنه.

. ولت رین بو (Rainbow)

Rainbow

این کیف پول برای سرمایه های اتریوم راه اندازی شده و شما به عنوان مثال نمیتونید در اون بیت کوین نگه داری کنید.

با این حال این ولت به دلیل نمایش دادن کلکسیون های NFT ، برای این توکن ها بسیار مناسب هست.

. ولت متا مسک (Metamask)

Metamask

این کیف پول میلیون ها کاربر در سراسر جهان داره و به راحتی به فروشگاه های NFT متصل میشه و هم به صورت نسخه تحت وب و هم به صورت اپلیکیشن در دسترس کاربرانش هست.

۲٫ خرید اتر (ETH)

در مرحله دوم ساخت توکن های NFT شما باید مقداری اتریوم خریداری کنید. برای تبدیل محتوی خودتون به توکن های NFT شما باید کارمزد پرداخت کنید و این کارمزد از طریق اتر پرداخت میشه.

درمورد هزینه های کارمزد در ادامه بیشتر صحبت میکنیم.

برای خرید اتریوم شما میتونید از صرافی های داخلی معتبر به اندازه نیازتون خریداری کنید و اون رو به کیف پولتون منتقل کنید.

برای آشنایی با صرافی های معتبر داخلی به منظور خرید اتر و بقیه ارزهای دیجیتال، حتما اینجا کلیک کنید تا با ۵ صرافی معتبر ایرانی آشنا بشید.

۳٫ اتصال کیف پولتون به بازار NFT

بعد از اینکه ولت خودتون رو ثبت کردید و اتر مورد نیازتون رو خریداری کردید، باید یک فروشگاه برای ساخت و فروش NFT خودتون انتخاب کنید.

برای افرادی که قصد دارن به تازگی وارد این عرصه بشن، وب سایت Rarible پیشنهاد میشه. چون آسون ترین راه رو ارائه میده.

Rarible یک بازار NFT برای کاربران است که از طریق سیستم عامل خود مجموعه های دیجیتال ایجاد و فروش می کنند. Rarible بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی ، کاربران را در ایجاد و ضبط کالاهای دیجیتالی خود تسهیل می کند

هر کاربری می تواند برای ایجاد و نمایش آثار هنری خود به این بازار دسترسی پیدا کند. همچنین کاربران می توانند قطعات هنری نمایش داده شده را با خرید در توکن های Ethereum جمع آوری کنند.

برای آشنایی کامل با Rarible و کاربردهای اون، اینجا کلیک کنید.

آموزش اتصال کیف پول به ریربل

ابتدا وارد سایت شده و از گوشه بالا سمت راست، گزینه Connect رو انتخاب کنید.

آموزش کار با Coinbase

توی صفحه بعدی اگه رین‌ بو یا متامسک دارید، گزینه‌ WalletConnect رو انتخاب کنید و اگه از Coinbase  استفاده می‌کنید، روی WalletLink کلیک کنید.

آموزش کار با Coinbase

در این مرحله یک کد QR روی صفحه بهتون نمایش داده میشه. با استفاده از اپلیکیشن کیف پولتون، این کد رو اسکن کنید و بعد از اون اتصال ولت به ریربل رو تایید کنید.

آموزش کار با Coinbase

حالا شما تمام ابزار لازم برای ساخت و فروش اولین NFT خودتون رو دارید.

چگونه NFT بسازم؟

۱٫ ساخت یک اثر دیجیتال برای NFT

فروشگاه های NFT هر تصویر و فایل رو با فرمت های MP3، PNG، JPG، TXT و GIF پشتیبانی میکنند و همه این فرمت ها رو میشه به NFT تبدیل کرد.

اگر چیز خاص و ارزشمندی دارید، اون رو با فرمت های فوق بسازید و اون رو به NFT تبدیل کنید.

پلتفرم های مختلفی برای ایجاد توکن های NFT وجود داره. Mintbase، InfiNFT، OpenSea ، Rarible و Cargo از جمله پلتفرم هایی هستند که به کاربران خودشون این امکان رو میدن تا توکن های NFT شخصی طراحی کنند.

۲٫ تعیین قیمت و قراردادن در فهرست فروشگاهی

برای این کار در سایت Rarible ابتدا روی گزینه‌ی Create در گوشه‌ی بالا سمت راست کلیک کنید. پلتفرم از شما درباره‌ تکی یا مجموعه ‌بودن اثر سؤال می‌کنه. پس از انتخاب تصویر و قیمت اون، کارمزد ساخت NFT رو بپردازید. اثر شما بعد از چند ثانیه روی فروشگاه قرار میگیره.

۳٫ انتظار برای پیشنهادات قیمت در مزایده

بعد از اینکه NFT شما در فروشگاه قرار بگیره، هرکسی میتونه اون رو پیداکنه و قیمتی رو برای اون پیشنهاد بده و شما میتونید اون رو به بالاترین قیمت پیشنهاد شده بفروشید.

نکته:

سایت های زیادی برای فروش NFT هاتون وجود داره که ما در بالا برای مثال از Rarible نام بردیم. در پایین، چند وب سایت فروشگاه NFT رو بهتون معرفی میکنیم که میتونید به این فروشگاه ها سر بزنید، قوانینشون رو مطالعه کنید تا بتونید بهترین اون ها رو برای NFT خودتون انتخاب کنید.

  • زورا (Zora)
  • ریربل (Rarible)
  • سوپر ریر (Super Rare)
  • نیفی گیفتی (Nify Gateway)
  • اوپن سی (OpenSea)

قیمت توکن خود را چگونه مشخص کنیم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش اومده باشه که توکن NFT خودتون رو به چه قیمتی بفروشید یا حتی یک توکن رو با چه قیمتی خریداری کنید.

برای این سوال، پاسخ مشخصی وجود نداره. اما متیونید موارد زیر رو برای قیمت گذاری یا تشخیص قیمت یک توکن NFT در نظر بگیرید:

شهرت، منحصر به فرد بودن و منشا هر توکن، روی قیمت اون به شدت تاثیر گذاره. این یک مسئله کاملا مشخصه که به عنوان مثال توکن NFT دیوید بکهام، به مراتب قیمت بالاتری نسبت به توکن من نوعی داره. اما دقت داشته باشید که یونیک بودن یا خاص بودن هر توکن روی قیمتش اثر گذاره.

شاید شما یک چیزی داشته باشید که بسیار ارزشمنده و فقط یک دونه از اون توی دنیا وجود داره. پس میتونید برای اون قیمت بالاتری انتخاب کنید و رقبای خودتون رو به راحتی کنار بزنید. حتی دیوید بکهام رو!

نکته دوم برای تعیین قیمت یک توکن NFT، کف قیمتی هست. شما میتونید با استفاده از پلتفرم هایی مثل OpenSea، کف قیمت محصولات رو بسنجید و برای توکن خودتون یک قیمت متعارف و منطقی انتخاب کنید.

هزینه ساخت NFT

Ethereum

شاید یکی از بزرگترین اشکالاتی که میشه به NFT ها گرفت، کارمزد بالای ساخت اون هاست. برخی از اون ها نزدیک به یک اتریوم کارمزد داره که شاید از قیمت و ارزش اثر شما بیشتر باشه.

البته این مشکل قطعا برای پیشرفت NFT ها هرچی زودتر حل خواهد شد و به زودی شاهد کاهش قیمت کارمزد های اتریوم خواهیم بود.

عیب دوم و مهمی که توکن های NFT دارن اینه که از اون ها به سادگی میشه برای پولشویی استفاده کرد. تا الان پولشویی هایی در این زمینه صورت گرفته و پیگیری این جرم ها در اون بسیار دشواره. بسیاری از افراد محصولی رو به صورت فیک داخل بازار برای فروش میزان و به میزان پولی که قراره با اون جرمی انجام بدن این محصول رو میخرن و هیچ ردی از جرم خودشون باقی نمیذارن!

آیا هنوز هم فرصت خوبی برای تولید و فروش توکن های NFT است؟

صادقانه بخوام بگم، بله! توکن های NFT و بازار حراج اون ها، سیستمی نو پاست که علاقه و فرصت کار در این فضا هیچ گاه به اندازه الان نبوده.

البته این نکته رو هم در نظر بگیرید که نمیتونیم حدس بزنیم این محبوبیت توکن های NFT تا چه زمانی ادامه داره. پس بهتره فرصت رو از دست ندین و تا بازار این توکن ها داغه، شروع به تولید و فروش اون ها کنید.

همانطور که متخصصان صنعت کریپتو بیان می کنند ، به احتمال زیاد NFT ها مانند فناوری بلاکچین قدرت آنها بی پایان است. توجه زیادی به NFT ها شده است و به نظر می رسد قبل از ظهور موارد استفاده جدید و مهیج ، فقط زمان لازم است.

سخن پایانی

حالا که با نحوه ساخت و فروش توکن های NFT آشنا شدید، به دنبال چیزهای با ارزش و خاص توی خونه و دارایی هاتون بگردید. شاید شما هم بتونید یک توکن NFT داشته باشید که میلیون ها دلار ارزش داشته باشه. چه کسی فکرشو میکرد اولین توئیت شبکه توئیتر ۲ونیم میلیون دلار ارزش داشته باشه؟

اگر دوست دارین در مورد NFT ها به طور کامل مطالعه کنید، اینجا کلیک کنید. کلی نکته جذاب توی مقاله NFT ها براتون داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi