ربات‌ قرارداد اختیار یا آپشن (Options Bot) چگونه به معامله گران کمک می‌کنند؟

ربات قرارداد اختیار یا آپشن بات در پلتفرم تری کاماز (۳commas) هم برای کاربران مبتدی و هم برای کاربران پیشرفته مناسب و کاربردی است. این ربات‌ها رابط کاربری ساده ای دارند و تنها با پنج کلیک قابل ‌تنظیم هستند.

ربات‌ قرارداد اختیار یا آپشن (Options Bot) چگونه به معامله گران کمک می‌کنند؟

قرارداد اختیار (Option Contract) یا آپشن چیست؟

ربات‌ قرارداد اختیار یا همان Options Bot امکاناتی است که در پلتفرم ۳commas وجود دارد و در اینجا به شما آموزش داده خواهد شد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

قرار داد اختیار معامله یا آپشن نوعی ابزار مالی مشتقات است که بر اساس یک دارایی اساسی مانند بیت کوین یا اتر، ساخته شده‌است. آپشن یک قرارداد بین خریدار و فروشنده ‌است که طبق آن:

  • خریدار یا دارنده قرارداد اختیار معامله هیچ الزامی‌برای اجرای قرارداد ندارد. هنگامی‌که تاریخ سررسید (Expiration Date)فرا می‌رسد، خریدار تعهدی در خرید یا فروش دارایی با قیمت از پیش تعیین شده ندارد.
  • فروشنده موظف به خرید یا فروش دارایی به درخواست خریداری است که در زمان معامله، قیمت قرارداد اختیار (Premium)را به فروشنده پرداخت کرده‌است و قرار داد را خریده است.
  • قیمت از پیش تعیین‌شده را، قیمت توافقی (Strike Price)قرارداد اختیار می‌نامند. قیمت توافقی تضمین می‌کند که قراردادهای خریداری ‌شده سودآور می‌شوند و کلیه تسویه حساب‌ها بر اساس این قیمت انجام می‌شوند.

انواع قراداد اختیار یا آپشن

دو نوع قرارداد اختیار خرید/فروش دارایی (ВТС / ЕТН) وجود دارد:

قرارداد اختیار خرید (Call Option):

در این نوع قرارداد، خریدار حق دارد دارایی اساسی را با قیمت تعیین‌شده خریداری کند.

قراداد اختیار فروش (Put Option):

در این نوع قرارداد، خریدار حق دارد دارایی اساسی را در قیمت تعیین‌شده به فروش برساند.

بنابراین چهار نوع قرارداد اختیار وجود دارد:

  • خرید قرارداد اختیار خرید
  • فروش قراداد اختیار خرید
  • خرید قراداد اختیار فروش
  • فروش قراداد اختیار فروش

این ابزارها فرصت‌های جدیدی را برای سفته‌گذاری(speculation) ایجاد می‌کنند. اما به دلیل پیچیدگی ساختار و ویژگی خاص این نوع قراردادها، استفاده از آنها برای هر معامله‌گری مناسب نیست. آن دسته از معامله‌گرانی که تجربه زیادی در معاملات سفته‌گذاری دارند، می‌توانند از استراتژی‌های قراردادهای اختیار به طور موثر استفاده کنند.

استراتژی‌های قرارداد اختیار

در نمودارهای زیر، در محور افقی قیمت دارایی اساسی و محور عمودی سود یا زیان احتمالی یک معامله‌گر با استفاده از استراتژی‌های قرارداد اختیار را نشان داده شده است.

قراداد اختیار فروش طولانی مدت (Long Put)

ربات قراداد اختیار فروش طولانی مدت (Long Put)

ربات قراداد اختیار فروش طولانی مدت (Long Put)

این استراتژی، ساده‌ترین و محبوب‌ترین استراتژی قرارداد اختیار است. به دلیل سود بالقوه‌ی نامحدود در شرایط مطلوب بازار و ضرر محدود در هنگام رشد یا ثابت ماندن دارایی اساسی، قراداد اختیار فروش(Put) طولانی مدت یک استراتژی شناخته شده‌است. این استراتژی بیشتر زمانی استفاده می‌شود که انتظار می‌رود قیمت دارایی اساسی کاهش یابد و نوسانات افزایش یابد.

فرض کنید اکنون قیمت بیت کوین در حدود ۱۱۰۰۰ دلار است. شما فکر می‌کنید که ارزش بیت کوین تا پایان سال جاری کمتر از ۲۰،۰۰۰ دلار باشد. دوست شما برخلاف شما گمان می‌کند که ارزش هر بیت کوین ازین مقدار بیشتر است.

در این شرایط دوست شما با شرکت در قراردادهای آتی طولانی‌مدت، می‌تواند از هر قیمتی بالاتر از ۱۱۰۰۰ دلار سود ببرد. شما نیز می‌توانید برای اجرای استراتژی خود، با پرداخت قیمت قرارداد(Premium)، یک قراداد اختیار فروش لانگ (Long Put) با تاریخ سررسید ۱۲/۳۱/۲۰۲۰ و قیمت توافقی ۲۰۰۰۰ دلار خریداری کنید.

قرارداد اختیار خرید طولانی مدت (Long Call)

ربات قرارداد اختیار خرید طولانی مدت (Long Call)

ربات قرارداد اختیار خرید طولانی مدت (Long Call)

خرید قرارداد اختیار خرید(Call) نیز یک استراتژی ساده و محبوب است. سود بالقوه‌ی نامحدود در شرایط مطلوب بازار و ضرر محدود هنگام کاهش یا ثبات قیمت‌ها، دلیل محبوبیت این نوع قرارداد است. این استراتژی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که انتظار می‌رود قیمت یک دارایی اساسی و نوسانات آن افزایش یابد. بنابراین این استراتژی دقیقاً مخالف استراتژی فروش طولانی‌مدت است.

مثلا فرض کنید قیمت بیت کوین در حال حاضر در حدود ۱۱۰۰۰ دلار است. شما فکر می‌کنید که تا پایان امسال ارزش بیت کوین بالاتر از ۷۰۰۰ دلار خواهد بود و دوست شما حدس می‌زند که پایین‌تر از این مقدار خواهد بود.
دوست شما می‌تواند در معاملات آتی کوتاه مدت شرکت کند. او می‌تواند طبق استراتژی خود، از هر قیمتی زیر ۱۱۰۰۰ دلار سود به دست بیاورد.

شما نیز می‌توانید برای اجرای استراتژی خود، با پرداخت قیمت قرارداد، یک قراداد اختیار خرید لانگ (Long Call) با تاریخ سررسید ۱۲/۳۱/۲۰۲۰ و قیمت توافقی ۱۱۰۰۰ دلار خریداری کنید.

بیر کال اسپرد (Bear Call Spread)

بیر کال اسپرد (Bear Call Spread)

بیر کال اسپرد (Bear Call Spread)

بیر کال اسپرد (به بازه بین بیشترین قیمت خرید با کمترین قیمت فروش، اسپرد گفته می‌شود) می‌تواند در بازارهای نزولی و هنگامی‌که پیش بینی می‌شود متوسط قیمت یک دارایی اساسی سقوط کند، استفاده شود.

این استراتژی با خرید و فروش قراردادهای اختیار خرید با تاریخ سررسید یکسان اما با قیمت‌های توافقی متفاوت اجرا می‌شود. یک قرارداد اختیار با قیمت توافقی کمتر (A) فروخته می‌شود. و یک قرارداد اختیار با قیمت توافقی بالاتر (B) خریداری می‌شود.

این استراتژی مشابه بیر پوت اسپرد (Bear Put Spread) است، اما براساس قراردادهای اختیار خرید انجام می‌شود. در مقایسه با قرارداد فروش طولانی مدت، بیر کال اسپرد (Bear Call Spread) سود بیشتری در بخش A-B و در همان محدوده قیمت دارد.

بول کال اسپرد (Bull Call Spread)

بول کال اسپرد (Bull Call Spread)

بول کال اسپرد (Bull Call Spread)

بول کال اسپرد می‌تواند در بازارهای در حال رشد و هنگامی‌که افزایش متوسط قیمت یک دارایی پیش بینی می‌شود، مورد استفاده قرار بگیرد. این استراتژی مشابه بول پوت اسپرد (Bull Put Spread) است، اما براساس قراردادهای فروش انجام می‌شود. درست مثل اسپرد نزولی یا خرسی، انتخاب بین اسپردهای افزایشی یا گاوی باید بر اساس ارزش هر نوع قرارداد انجام شود.

در مقایسه با قراردادهای اختیار خرید طولانی مدت، بول کال اسپرد سود بیشتری در بخش A-B در همان محدوده قیمت به ارمغان می‌آورد.

بول پوت اسپرد (Bull Put Spread)

بول پوت اسپرد (Bull Put Spread)

بول پوت اسپرد (Bull Put Spread)

این استراتژی براساس قراردادهای اختیار فروش است اما در صورتی استفاده می‌شود که انتظار افزایش قیمت اندکی داشته باشیم. این استراتژی نقطه مقابل (Bear Put Spread) است.

بیر پوت اسپرد (Bear Put Spread)

بیر پوت اسپرد (Bear Put Spread)

بیر پوت اسپرد (Bear Put Spread)

این استراتژی، استراتژی خرید و فروش قرارداد اختیار فروش با یک تاریخ سررسید یکسان، اما با قیمت‌های توافقی متفاوت است. یک قرارداد اختیار با قیمت توافقی کمتر (A) فروخته می‌شود و یک قرارداد اختیار با قیمت توافقی بالاتر (B) خریداری می‌شود. هنگامی‌که انتظار می‌رود قیمت یک دارایی اساسی کاهش پیدا کند، از اسپرد فروش نزولی یا خرسی استفاده می‌شود.

فرض کنید در تاریخ ۰۸.۱۰.۲۰۲۰، ما یک بیر پوت اسپرد را با تاریخ سررسید ۰۸.۲۸.۲۰۲۰ در بیت کوین باز می‌کنیم. برای این کار، ما یک قرارداد اختیار خرید با قیمت توافقی ۸۵۰۰ را، با قیمت ۰.۰۰۰۵ بیت کوین می‌فروشیم و یک قرارداد اختیار خرید دیگر با قیمت توافقی ۱۱۰۰۰ را، با قیمت ۰.۰۳۵ بیت کوین می‌خریم. بنابراین، اگر بیت کوین به کمتر از ۸۵۰۰ دلار برسید، حداکثر سودآوری این استراتژی برابر است با:

$۱۱۰۰۰ – $۸۵۰۰ – ۰٫۰۰۰۵ BTC – ۰٫۰۳۵ BTC = $2080

در طرف مقابل، در صورت افزایش قیمت بیت کوین به بالای ۱۰،۰۰۰ دلار ضررهای احتمالی ما برابر است با:

۰٫۰۳۵ BTC – ۰٫۰۰۰۵ BTC = 0.0345 BTC ($420)

لانگ باترفلای (Long Butterfly)

لانگ باترفلای (Long Butterfly)

لانگ باترفلای (Long Butterfly)

استراتژی لانگ باترفلای به شما امکان می‌دهد در صورت عدم تغییر قیمت‌ها و در هنگام حرکات مسطح طولانی مدت بازار، سود متوسطی به دست بیاورید. بعلاوه اگر یک دارایی تغییر قیمت سریعی داشته باشد، این استراتژی ضرر و زیان شما را محدود می‌کند.

نمودار زیر را به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم تا استراتژی لانگ باترفلای را بهتر درک کنیم:استراتژی لانگ باترفلای

استراتژی لانگ باترفلای

ناحیه ۱: ضرری که متحمل می‌شویم برابر است با قیمت قرارداد اختیار فروش A بعلاوه C، منهای قیمت قراردادهای اختیار فروش B

ناحیه ۲: درآمد در حال رشد قرارداد اختیار خرید A در حال پوشش دادن ضرر ناحیه یک است.

ناحیه ۳: ما شروع به “پرداخت” دو قرارداد اختیار فروش B می‌کنیم و “درآمد” بیشتری را از درآمد حاصل از قرارداد اختیار فروش A دریافت می‌کنیم.

ناحیه ۴: ضررهایی مشابه با ضررهای ناحیه‌ی ۱

بدیهی است که هرچه قیمت یک دارایی اساسی به قیمت توافقی قرارداد اختیار فروش B نزدیکتر باشد، سود بیشتری به دست خواهد آمد. به عبارت دیگر، اگر فکر می‌کنید که قیمت بیت کوین در ماه آینده به ۱۵۰۰۰ دلار برسد، می‌توانید قیمت توافقی قرارداد B را ۱۵۰۰۰ دلار در نظر بگیرید و قیمت A و C را با توجه به میزان ریسک خود انتخاب کنید. مانند مثال زیر:لانگ باترفلای

لانگ باترفلای

شورت باترفلای (Short Butterfly)

شورت باترفلای (Short Butterfly)

شورت باترفلای (Short Butterfly)

نوسانات نقشی اساسی در شورت باترفلای دارند. برخلاف لانگ باترفلای که معامله‌گران برای به‌دست‌آوردن حداکثر سود باید قیمت توافقی قراردادهای B را حدس بزنند، در شورت باترفلای لازم است مناطقی را که قیمت در آنها بالا نخواهد بود را پیش بینی کرد.

شورت باترفلای را می‌توان در هنگام وقوع هارد فورک‌های(hard fork) یک دارایی اساسی استفاده کرد. در این زمان‌ها به دلیل افت سکه‌های فورک شده، قیمت افزایش می‌یابد( مانند اتفاقی که برای بیت کوین و بیت کوین کش (BCH) افتاد.)

کاندور طولانی مدت (Long Condor)

کاندور طولانی مدت (Long Condor)

کاندور طولانی مدت (Long Condor)

کاندور طولانی مدت هنگامی‌که یک دارایی اساسی در حال حرکت در رنج (sideways) است و روند مشخصی وجود ندارد، استفاده می‌شود. به عبارتی زمانی از این استراتژی استفاده می‌شود که انتظار تغییر قیمت اساسی یک دارایی وجود ندارد و نوسانات کاهش یافته‌است.

هنگامی‌که قیمت دارایی انحراف اندکی نسبت به ارزش پیش بینی‌شده داشته باشد و بخواهیم سود بیشتری نسبت به لانگ باترفلای به دست بیاوریم، از کاندور طولانی‌مدت استفاده می‌شود. در واقع، معامله‌گر با اجرای این استراتژی میزان “حداکثر سود” را افزایش می‌دهد.

قرارداد اختیار کاندور کوتاه مدت (Short Condor)

ربات قرارداد اختیار کاندور کوتاه مدت (Short Condor)

ربات قرارداد اختیار کاندور کوتاه مدت (Short Condor)

کاندور کوتاه مدت به شما این امکان را می‌دهد که در صورت تغییر قیمت یک دارایی، سود متوسطی کسب‌کنید. بعلاوه در صورت انحراف قیمت کم، ضرر شما را کاهش می‌‌دهد. این استراتژی زمانی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، که معامله‌گر انتظار افزایش یا کاهش اندک قیمت یک دارایی را داشته باشد.

استرادل طولانی (Long Straddle)

استرادل طولانی (Long Straddle)

استرادل طولانی (Long Straddle)

این استراتژی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تغییر در قیمت یک دارایی پیش‌بینی می‌شود. استرادل طولانی یک استراتژی برای افرادی است که خواهان سودهای کلان هستند. در دنیای ارز دیجیتال هنگامی‌که بازار در انتظار یک فورک ‌است، از این استراتژی استفاده می‌شود.

قرارداد اختیار استرانگل طولانی (Long Strangle)

ربات قرارداد اختیار استرانگل طولانی (Long Strangle)

ربات قرارداد اختیار استرانگل طولانی (Long Strangle)

این استراتژی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تغییر در قیمت یک دارایی پیش بینی می‌شود.

بک اسپرد نرخ خرید (Call Ratio Backspread)

بک اسپرد نرخ خرید (Call Ratio Backspread)

بک اسپرد نرخ خرید (Call Ratio Backspread)

بک اسپرد نرخ خرید به شما امکان می‌دهد در صورت افزایش قیمت یک دارایی سود خوب و در صورت افت قیمت یک دارایی، سود متوسطی کسب کنید. با این استراتژی در صورت عدم تغییر قیمت، میزان ضرر را محدود می‌کند.

قرارداد اختیار بک اسپرد نرخ فروش (Put Ratio Backspread)

ربات قرارداد اختیار بک اسپرد نرخ فروش (Put Ratio Backspread)

ربات قرارداد اختیار بک اسپرد نرخ فروش (Put Ratio Backspread)

بک اسپرد نرخ فروش به شما امکان می‌دهد در صورت کاهش قیمت یک دارایی سود خوبی کسب کنید. در صورت افزایش قیمت، سود متوسطی به دست آورده و در صورت عدم تغییر قیمت، میزان ضرر شما را محدود می‌کند.

استرپ(Strap)

استرپ(Strap)

استرپ(Strap)

استراتژی استرپ را می‌توان در کنار پیش‌بینی اخبار بزرگ به کار برد. معمولا توسعه‌دهندگان یک دارایی در مورد یک اتفاقی که قرار است در آینده بیوفتد، پیش آگهی می‌کنند و سپس اعلامیه‌ای در مورد آن رویداد منتشر می‌کنند. در نهایت نیز اخبار کامل در مورد آن رویداد را منتشر می‌کنند.

اگر معامله‌گر معتقد باشد که این خبر باعث صعودی‌شدن بازار می‌شود، استراتژی استرپ برای او یک انتخاب عالی خواهد بود. استرپ به معامله گر امکان می‌دهد تا در سقوط و صعود این دارایی درآمد کسب کند. اما با خرید ۲ قرارداد اختیار خرید و ۱ قرارداد اختیار فروش با قیمت توافقی یکسان، معامله‌گر می‌تواند در هنگام افزایش قیمت یک دارایی، سود بیشتری کسب می‌کند.

قرارداد اختیار استریپ (Strip)

ربات قرارداد اختیار استریپ (Strip)

ربات قرارداد اختیار استریپ (Strip)

این استراتژی شبیه استراتژی استرپ است با این تفاوت که زمانی استفاده می‌شود که احتمال سقوط قیمت یک دارایی بیشتر باشد.

مزایای انجام قرارداد اختیار با ربات تری‌کاماز (۳commas):

  • داشتن رابط کاربری ساده. در این ربات همه‌چیز تنها با ۵ کلیک قابل‌تنظیم است.
  • محاسبه خودکار مبلغ خرید بر اساس وضعیت فعلی بازار و داده‌های وارد‌شده توسط کاربر
  • توانایی ردیابی سود و زیان
  • امکان بستن زود هنگام یک پوزیشن
  • در زمان سررسید قرارداد به شما کمک می‌کند تا میزان موفقیت استراتژی را محاسبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi