همه چیز در باره چانگ‌پنگ ژائو مدیرعامل بایننس

، مدیرعامل صرافی بایننس، در صحبت‌های اخیر خود اذعان کرده است بیشترین پول که خرج می‌کند، برای خرید لپ‌تاپ‌هایش است! او در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت هیچ ماشین یا خانه‌ای ندارد و فقط ارز دیجیتال می‌خرد.

چانگ پنگ ژائو (انگلیسی: Changpeng Zhao) مشهور به CZ، یک فعال اقتصادی چینی-کانادایی و مؤسس صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای رمزنگاری شده در جهان، است. او همچنین در گذشته عضوی از تیم توسعه Blockchain.info و همچنین مدیر تکنولوژی صرافی OkCoin بوده‌است.

کودکی

چانگ پنگ ژائو در سال ۱۹۷۷ میلادی (۴۳ سال) در استان جیانگ‌سو چین به دنیا آمد. پدر و مادر CZ هر دو معلم بودند. پدر او عقاید سیاسی مخالف حکومت چین داشت و همین موضوع باعث شد تا در سن ۱۲ سالگی چانگ پنگ ژائو همراه خانواده‌اش از کشور چین اخراج شوند. خانواده او مجبور به ترک کشورشان شدند و در نهایت به کانادا مهاجرت کردند. موسس صرافی بایننس در مصاحبه‌ای اشاره می‌کند که من تقریباً هر ۵ سال یکبار محل زندگی خود را تغییر داده‌ام و در کشورهای زیادی از جمله چین، کانادا، هنگ کنگ، ژاپن و سنگاپور زندگی کرده‌ام. او در سنین نوجوانی به دلیل مشکلات مالی خانواده، وارد بازار کار شد. مهاجرت به کشور جدید شرایط دشواری را برای او و خانواده‌اش بوجود آورده بود که او را مجبور به کار کردن می‌کرد. تهیه همبرگر در مک دونالد و کار در شیف شبانه پمپ بنزین از جمله کارهایی بود که موسس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان به آن مشغول بود.

تحصیلات

پس از گذران از دوران نوجوانی، چانگ پنگ ژائو وارد دانشگاه شد. او در دانشگاه مک گیل کانادا و در رشته علوم کامپیوتر مشغول به تحصیل شد. دانشگاه McGill کانادا یکی از قدیمی‌ترین مراکز دانشگاهی در کشور کاناداست که در سال ۱۸۲۱ میلادی تاسیس شده است. تحصیل در رشته کامپیوتر کمک بسیار زیادی به فعالیت CZ در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال کرد. او به دو زبان چینی و انگلیسی کاملاً مسلط است و همچنین آشنایی نسبی با زبان فرانسه و ژاپنی دارد.

زندگی حرفه‌ای

پیش از ورود به عرصه بلاکچین و ارزهای دیجیتال

چانگ پنگ ژائو پس از اتمام دوران تحصیل خود، فعالیت کاری حرفه‌ای خود را از شهر توکیو آغاز کرد و سپس فعالیت خود را به نیویورک گسترش داد. او سیستمی برای تطبیق معاملات انجام شده در بازار سهام توکیو ژاپن طراحی کرد و سپس نرم‌افزاری را برای انجام معاملات آتی در نیویورک برنامه‌نویسی کرد. به این شکل عمده فعالیت او در زمینه انجام معاملات در بازار سهام، نرم‌افزارهای انجام معاملات و ترید در بازار سهام توکیو و نیویورک بود. او در زمینه تخصصی خود عملکرد بسیاری خوبی داشت.

CZ در سن ۲۷ سالگی در عرض ۲ سال، بیشتر از سه مرتبه به دلیل مدیریت تیم‌های طراحی در نیوجرسی، لندن و توکیو ارتقا یافت.پیشرفت‌های شغلی پیاپی، اشتیاقی را در او بوجود آورد تا اینکه در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت تا کسب و کار خود را راه‌اندازی کند. موسس صرافی بایننس در سال ۲۰۰۵ به زادگاه خود بازگشت و در شهر شانگهای شرکت Fusion System را تاسیس کرد. زمینه فعالیت این شرکت نیز ایجاد زیرساخت سیستم معاملاتی سریع برای بروکرها بود. بدین شکل زمینه فعالیت چانگ پنگ ژائو  به صورت خاص بر روی انجام معاملات و ارائه سیستم‌های معاملاتی در بازارهای مالی متمرکز بود.

ورود به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال

چانگ پنگ ژائو بنیانگذار صرافی بایننس در سال ۲۰۱۳ و به صورت جالبی با بیت کوین آشنا شد. CZ با بیت کوین از طریق هم بازی خود در بازی پوکر آشنا شد. سپس به این حوزه علاقه‌مند شد و به تحقیق بیشتر در مورد پروژه‌های ارزهای دیجیتال پرداخت. او در اولین تجربه کاری خود به تیم Blockchain.info ملحق شد. او در این تیم به مدت ۸ ماه در جایگاه سرپرست تیم توسعه فعالیت کرد و از این طریق با بزرگان بازار ارزهای دیجیتال همچون راجر ور ( توسعه دهنده شبکه بیت کوین و بیتکوین کش) و بن ریورز موسس Blockchain.com آشنا شد. سپس به مدت ۱ سال به عنوان مدیر ارشد فناوری در OKcoin فعالیت داشت. Okcoin بستری برای معاملات ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات بود.

CZ به فکر ایده جدیدی در بازار بود. او به دنبال ایجاد بستری برای انجام معاملات میان ارزهای دیجیتال بود. تا آن زمان عمده پلتفرم‌های معاملاتی، محلی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به دلار و یورو و… بود؛ اما چانگ پنگ ژائو می‌خواست پلتفرم معاملاتی را ایجاد کند تا بتوان در آن ارزهای دیجیتال را به هم تبدیل کرد و امکان انجام ترید و معاملات بر روی جفت رمزارزها فراهم آید. او فکر بزرگی را در سر می‌پروراند که آن استقلال ارزهای رمزنگاری شده از ارزهای فیات و رها شدن از پیچ و خم‌های قانون‌گذاری بود. استقلال بازار رمزارزها از سیستم اقتصادی فعلی دنیا و ایجاد بستری مستقل، یکی از اهداف بزرگ موسس صرافی بایننس بود.

تاسیس صرافی بایننس

در سال ۲۰۱۷، رشد تصاعدی پروژه‌هایی که به روش ICO تامین سرمایه اولیه پروژه خود را انجام می‌دادند، فرصت بسیار خوبی برای ورود ایده‌های جدید به بازار بود. همواره سرمایه اولیه برای ایجاد یک کسب و کار جدید یکی از دغدغه‌های مهم در شروع کار است. اما در سال ۲۰۱۷ و با رونق گرفتن ICO ها و استقبال بی‌سابقه از این پروژه‌ها، چانگ پنگ ژائو نیز از این فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را کرد. صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷  و با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. در اولین گام، تعداد ۲۰۰ میلیون توکن این صرافی منتشر شد. این صرافی کار خود را از شانگهای چین آغاز کرد اما اکنون ۳۸ درصد از کاربران این صرافی امریکایی ها هستند و دومین صرافی بزرگ کشور ژاپن است. همچنین این صرافی ارز دیجیتال به سرعت محصولات جدیدی را عرضه کرد و با ارائه محصولات جذاب معاملاتی، سهم عمده‌ای از معاملات بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. CZ پس از هشت ماه صرافی بایننس را به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان از نظر حجم معاملات روزانه تبدیل کرد. چانگ پنگ ژائو به پیشرفتی کم نظیر دست یافته بود و به سرعت نام او از بازار ارزهای دیجیتال نیز فراتر رفت تا جایی که مجله فوربس که به شرح‌حال و زندگی‌نامه ثروتمندان جهان می‌پردازد مقاله‌ای را تحت عنوان “از برگر پیچیدن تا رهبری یک شرکت چند صد میلیونی” به پیشرفت سریع شغلی و ثروت CZ اختصاص داد.

ثروت

بر اساس آخرین گزارش مجله اقتصادی یاهوو، ثروت CZ در سال ۲۰۲۰ معادل ۲.۶ میلیارد دلار است. این در حالی است که به گزارش مجله فوربس، ثروت چانگ پنگ ژائو در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۳ میلیارد دلار بوده است. جالب است بدانید ثروتمندترین مرد جهان، جف بزوس موسس آمازون بوده که ثروت او ۱۴۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

چانگ‌پنگ ژائو، از میلیاردرهای حوزه ارزهای دیجیتال و مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بایننس، در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرده است که تقریباً تمام پول خود را در دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. او همچنین مدعی شده هیچ پول فیات، خانه و یا اتومبیلی ندارد.

ژائو در پاسخ به سؤال مصاحبه‌کننده که از او پرسید، چه مقدار از ثروتش را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است، گفت:

می‌توانم بگویم تقریباً ۱۰۰ درصد. من هیچ پول فیاتی ندارم، وسایل فیزیکی که متعلق به من است تقریباً در برابر  ثروت خالص من قابل چشم‌پوشی است. لذا این یک تغییر مفهومی است.

گفتنی است مدیرعامل بایننس با گذاشتن لینک مقاله‌اش در حساب توییتر خود از عوامل بلومبرگ برای انجام این مصاحبه عمیق، تشکر کرده است.

 بر اساس اظهارات ژائو در مصاحبه مذکور، او طرفدار ارزهای فیات سنتی و یا دارایی‌های فیزیکی نیست، زیرا آن‌ها «نقدنشونده» هستند. به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را به‌سرعت خرید و فروش کرد.

به‌عنوان مثال، ژائو این خاطره را بازگو می‌کند که در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) قصد داشته آپارتمانش را بفروشد تا به یک سرمایه‌گذار اولیه بیت کوین تبدیل شود. با این حال فرآیند فروش آپارتمان بیش از آنچه انتظار داشته به طول انجامیده است.

او توضیح می‌دهد:

مدتی طول کشید. آن موقع بخش زیادی از ثروت خالص من را آپارتمانی تشکیل می‌داد که در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) در شانگهای خریده بودم. آن زمان [سال ۲۰۱۲] من کمی بیت کوین خریده بودم و در حال آشنایی با آن بودم. خیلی زود به بیت کوین علاقه‌مند شدم و عجله زیادی داشتم تا آپارتمانم را فروخته و بتوانم در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنم؛ اما فرآیند فروش آپارتمان بسیار طولانی شد.

ژائو همچنین خاطرنشان کرده که از آنجایی که نقدینگی بیش از هر چیز دیگری برای او اهمیت دارد، ترجیح می‌دهد اصلاً مالک چیزی نباشد؛ بنابراین از نظر او دارایی‌هایی مانند خانه و اتومبیل به‌اندازه کافی نقدشونده نیستند؛ زیرا به‌محض اینکه این دارایی‌ها را خریداری کردید به‌راحتی نمی‌توانید با آن معامله انجام دهید.

او می‌افزاید:

شما می‌توانید یک آپارتمان اجاره کرده و یا در هتل اقامت کنید که به شما نقدینگی بسیار بالاتری می‌دهد. من از ارزهای دیجیتال برای خرید ارز فیات و خرید خانه استفاده نمی‌کنم، من فقط می‌خواهم در دنیای ارزهای دیجیتال باشم و در آینده برنامه‌ای برای تبدیل ارزهای دیجیتالم به ارز فیات ندارم.

وقتی مصاحبه‌کننده از مدیرعامل بایننس پرسید لوکس‌ترین چیزی که خریده چه بوده است، او در پاسخ به خرید پنج یا شش لپ‌تاپ اشاره کرد و گفت:

من در حقیقت خیلی زود لپ‌تاپ‌هایم را خراب می‌کنم، آن‌ها خراب می‌شوند. به‌محض آنکه مدل جدیدی به بازار می‌آید، یکی از آن‌ها را خریداری می‌کنم. لذا من وسایل زیادی می‌خرم؛ اما آن‌ها وسایل گرانی به‌حساب نمی‌آیند. من اتومبیل و خانه‌ای ندارم.

گفتنی است در اوایل ماه مارس (اسفند) موسسه تحقیقاتی چایناز هورون (China’s Hurun) فهرست ثروتمندترین افراد صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین را منتشر کرد. در این فهرست چانگ‌پنگ ژائو با ثروت خالص ۸ میلیارد دلاری در رده سوم این فهرست قرار گرفت. برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، مدیرعامل صرافی کوین بیس، با ۱۱٫۵ میلیارد دلار ثروت خالص در رده اول و سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل صرافی FTX، با ۱۰ میلیارد دلار در رده دوم قرار گرفت.

حتما ببینید

رژیم صهیونیستی قبرس را هم می‌خواهد اشغال کند؟

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که اشغال‌گران صهیونیست در قبرس هم مشغول خرید زمین و مالکیت …

برگزاری باشکوه کمپین شب یلدا در صرافی ارز دیجیتال مکسی

تا سقف ۱۶۰۰ تتر بونس ویژه کمپین شب یلدای صرافی بین المللی mexc برای کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi