همه چیز درباره قانون سرباز حرفه ای

شرایط کشور اقتضا کند که تعدادی از جوانان داوطلب به صورت اصطلاحاً حرفه ای وارد نیروهای مسلح شوند و پس از آموزش کامل و جامع دوره های مربوطه انجام وظیفه نمایند مشمولانی که علاقه به حضور در نیروهای مسلح ندارند هزینه آن را بپردازند.

متن طرح نمایندگان مجلس یازدهم برای اصلاح قانون خدمت سربازی منتشر شد.اخیراً جمعی از نمایندگان طرحی را  به عنوان  اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی تدوین و به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردند. متن این طرح که به امضاء ۲۹ نماینده رسیده به شرح زیر است:

بسمه تعالی
 ریاست محترم مجلس شورای اسلامی احتراماً طرح ذیل که به امضای ۲۹ نفر از نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می شود.

مقدمه:
 الزام جوانان به انجام خدمت وظیفه عمومی در دوران جنگ برای تامین امنیت کشور یک امر ضروری و انکار ناپذیر است اما همین ضرورت در دوران صلح تعدیل و بعضاً با همان کیفیت دوران جنگ امری غیر ضروری باشد و شرایط کشور اقتضا کند که تعدادی از جوانان داوطلب به صورت اصطلاحاً حرفه ای وارد نیروهای مسلح شوند و پس از آموزش کامل و جامع دوره های مربوطه انجام وظیفه نمایند مشمولانی که علاقه به حضور در نیروهای مسلح ندارند هزینه آن را بپردازند. این طرح با لحاظ همه این موارد و پیش‌بینی اختیاری برای نیروهای مسلح در نحوه و میزان اعلام نیاز و… تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.

متن طرح:
الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی

ماده واحده:
ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند در زمان صلح ، مشمولان مازاد بر نیاز خود را از خدمت دوره ضرورت معاف سازد.
تبصره ۱:

مشمولانی که متقاضی استفاده از معافیت مشمولان مازاد بر نیاز در زمان صلح هستند می توانند درخواست خود را با درج در سامانه به سازمان وظیفه عمومی ارائه نمایند.  سازمان وظیفه عمومی مکلف است با استعلام برخط از دستگاه‌های ذیربط بر اساس معیارهای سن، وضعیت جسمی، تحصیلات، وضعیت خانوادگی و غیبت متقاضیان را امتیازدهی کرده و در صورت تأمین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح متقاضیان را بر اساس امتیاز متعلقه به عنوان مشمول مازاد بر نیاز در زمان صلح معرفی نماید.

تبصره ۲:

کلیه افرادی که از معافیت مشمولان مازاد بر نیاز در زمان صلح استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که با استفاده از معافیت های مقرر در این قانون از انجام خدمت سربازی معاف شده اند و نیز غایبان از خدمت وظیفه عمومی موظفند هنگام استفاده از خدمات اجتماعی و اقتصادی عوارض عدم انجام خدمت وظیفه عمومی را به شرح جدول ذیل پرداخت نمایند.

خدمات اجتماعی و اقتصادی مشمول دریافت عوارض عدم انجام خدمت وظیفه عمومیالف:میزان عوارض برای دارندگان کارت‌های معافیتب:میزان عوارض برای مشمولان مازاد بر نیازج:میزان عوارض برای غایبان و افراد با وضعیتی نامشخص
 صدور و تعویض گواهینامه و گذرنامه ، دریافت گواهی عدم سوء پیشینه ،دریافت گواهی صادره از سوی شهرداری ها، دریافت هرگونه خدمات ثبتی از جمله گواهی امضا و تنظیم انواع وکالتنامه، دریافت و یا تعویض پلاک خودرو، دریافت جواز کسب، دریافت کارت بازرگانی، ثبت شرکت و موسسات تجاری ،اخذ انشعابات شهری مانند آب و برق و گاز و تلفن۱۰ درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)۲۵ درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)۵۰ درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)
دریافت مجوز واردات و ترخیص کالا از گمرکات کشورنیم درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)یک درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)۲ درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)
انجام معامله اموال منقول و غیرمنقول با تنظیم سند رسمینیم درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)یک درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)۲ درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)
دریافت پروانه ساختمانینیم درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)یک درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)دو درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)
خروج از کشور۱۰درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)۲۵درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)۵۰ درصد عوارض دولتی مربوطه(علاوه بر عوارض مذکور)
استفاده از تسهیلات بانکینیم در هزار مبلغ تسهیلاتیک در هزار مبلغ تسهیلاتدو در هزار مبلغ تسهیلات
کاندید شدن در انتخاباتمبلغ ۳ میلیون ریالمبلغ ۶ میلیون ریالطبق مفاد ماده ۱۰ کاندید شدن غایبان ممنوع است.

تبصره ۳:

دستگاه های ارائه دهنده خدمات مندرج در جدول فوق مکلفند به هنگام ارائه خدمات عوارض مقرر را وصول و به حساب معین شده واریز نمایند ، متصدیان مربوطه که از انجام این کار کوتاهی نمایند به مجازات درجه شش ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می گردند.

تبصره ۴:

۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از اجرای تبصره ۲ این قانون به پرداخت حقوق و دستمزد و نیز تامین سایر هزینه های سرباز وظیفه مقرر در مواد ۴۹ و ۴۹ مکرر و ۵۰ این قانون اختصاص می یابد دیوان محاسبات مکلف است با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح گزارش سالانه از درآمد و هزینه کرد منابع مقرر در این ماده به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
تبصره ۵:

رسیدگی به درخواست معافیت‌های کفالت مشمولان درباره معافیت مشمولان، در قالب معافیت مازاد بر نیاز در زمان صلح انجام خواهد شد.

تبصره ۶:
کارکنان وظیفه داوطلبی که مایل به تمدید خدمت خود هستند می توانند پس از انجام دوره خدمت ضرورت در صورت اعلام نیاز یگان محل خدمت خود به مدت سه سال دوران خدمت خود را تمدید کرده و با دریافت حقوق و مزایای مقرر در این قانون به خدمت سربازی ادامه دهند، مدت فوق از دوره احتیاط این افراد کسر می گردد.

تبصره۷ :

سازمان ثبت احوال مکلف است ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون با همکاری سازمان وظیفه عمومی امکان استعلام برخط وضعیت خدمت وظیفه عمومی افراد را به عنوان بخشی از اطلاعات هویتی برای کلیه دستگاه های ارائه دهنده خدمت اجتماعی و اقتصادی موضوع جدول مندرج در تبصره ۲ این ماده فراهم آورد.

تبصره ۸:

آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت دفاع با هماهنگی سازمان وظیفه عمومی تهیه و پس از تایید ستاد کل نیروهای مسلح و ظرف مدت سه ماه به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

تبصره ۹:

به منظور برقراری عدالت اجتماعی کلیه بانوان مکلفند به هنگام استفاده از خدمات اجتماعی و اقتصادی عوارض مندرج در ستون الف جدول تبصره ۲ این ماده را پرداخت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi