شریان‌های ارتباطی طرقبه -شاندیز از تصلب شرائین رنج می برد

شهرستان طرقبه شاندیز با جمعیت ۷۰ هزار نفر شامل دو بخش طرقبه و شاندیز است که اواخر سال ۱۳۸۷ در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شد اما نبود زیرساخت‌های متناسب هم‌زمان با این ارتقا سبب بروز مشکلات و حادثه‌های غم‌انگیزی به‌ویژه در ایام تعطیل‌شده است تا آنجا که مدیرکل بهزیستی استان بخشی از معلولیت‌های حوادث رانندگی در خراسان رضوی را نشات گرفته از این جاده ییلاقی می‌داند.

در حال حاضر طرقبه شاندیز به دلیل مجاورت با شهر مشهد و به دلیل فقدان برخی امکانات همچون راه‌های دسترسی استاندارد و تعریف‌شده با مشکلات عدیده‌ای همچون امدادرسانی در هنگام بروز تصادفات و یا رساندن بیماران به مراکز درمانی روبرو است.

پُل مهندس پرتوی تنها دسترسی استاندارد به شهرستان طرقبه شاندیز

در سال‌های گذشته و بسیار دور پُل وکیل‌آباد تنها راه دسترسی غیراستاندارد برای ارتباط مردم خطه سرسبز طرقبه شاندیز با شهرستان مشهد بود که در سال ۱۳۶۶با ساخت پُل مهندس پرتویی امکان دسترسی مردم با خودروهای شخصی برای عبور و مرور مهیا شد.

این پُل در سال ۱۳۹۲ بهسازی شد و در دو خط رفت‌وبرگشت و با امکان تردد  چهار خودروی سواری در کنار هم گره کور ترافیکی این نقطه را باز کرد.

متأسفانه بعدازاین زمان دسترسی مناسب و استاندارد برای مبادی ورودی و خروجی این شهرستان  به دست فراموشی سپرده شد.

به گفته فرماندار طرقبه شاندیز تعداد تردد خودرو در محور طرقبه در یك روز عادی ۴۰ هزار و ۱۱۰ وسیله نقلیه و در محور شاندیز در یك روز عادی به۲۸ هزار و ۲۷۶ وسیله نقلیه می‌رسد که این رقم در روزهای تعطیل در محور طرقبه به۷۶ هزار و ۹۵۸ وسیله نقلیه و در محور شاندیز به ۵۸ هزار و ۳۲۶ وسیله نقلیه افزایش پیدا می‌کند.

شهرستان طرقبه شاندیز به خاطر کوهستانی بودن از آب‌وهوای مناسبی برخوردار است به‌طوری‌که در آخر هفته و روزهای تعطیل تعداد زیادی مسافر و مجاور را در خود جای می‌دهد.

یکی از مناطقی که در تعطیلات پذیرای حجم بالایی از مسافران است، روستای جا غرق از توابع بخش طرقبه است.

تعداد تردد خودرو در محور طرقبه در یك روز عادی ۴۰ هزار و ۱۱۰ وسیله نقلیه و در محور شاندیز در یك روز عادی به۲۸ هزار و ۲۷۶ وسیله نقلیه می‌رسد که این رقم در روزهای تعطیل در محور طرقبه به۷۶ هزار و ۹۵۸ وسیله نقلیه و در محور شاندیز به ۵۸ هزار و ۳۲۶ وسیله نقلیه افزایش پیدا می‌کنداین روستا به خاطر مجاورت با رشته‌کوه‌های بینالود بخصوص در فصل بهار و تابستان از آب‌وهوای مطبوعی برخوردار است و  هم‌چنین وجود کافه‌رستوران‌های متعدد در مسیر باعث جذب گردشگران زیادی در منطقه شده است.

اما در این میان آنچه باعث گلایه‌های مردم این منطقه شده و به‌عنوان مشکل عمده جاغرق مطرح است بحث ترافیک و تردد کند جا غرق است.

پور حسین از ساکنین جاغرق در این رابطه می‌گوید: در روزهای تعطیل ترافیک به‌قدری سنگین است که جاده جا غرق بسته می‌شود.

وی می‌گوید: در ایام تعطیل اگر بیمار اورژانسی داشته باشیم و یا آتش‌سوزی در منطقه رخ دهد، به دلیل وجود ترافیک امکان امدادرسانی وجود ندارد.

وی گفت: عرصه‌های دیدنی این منطقه در روزهای تعطیل شاهد تردد بیش از ۲۰ هزار خودرو است اما متأسفانه زیرساخت‌های لازم جهت رفاه حال بازدیدکنندگان موجود نیست.

وی افزود: کم‌عرض و بن‌بست بودن این جاده یکی از مهم‌ترین معضلات شهرستان محسوب می‌شود لذا راه‌بندان و ترافیک‌های سنگین باعث ایجاد مزاحمت‌هایی برای اهالی شده است.

تفرج گردشگران امنیت ساکنان طرقبه را نشانه گرفته است

حسین ثابت رئیس شورای اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز در گفت‌وگو با مهر بابیان اینکه حضور گردشگران در این منطقه کمک اقتصادی شایانی اما از طرفی به دلیل ترافیک بیش‌ازحد و سد راه شدن نیروهای امدادی امنیت جان افراد دچار حادثه را نیز نشانه گرفته است.

وی در این راستا می‌گوید:  در روزهای تعطیل امکان تردد به مشهد مقدس بسیار مشکل بعدازظهرهای روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته می‌بایست بیش از ۲ ساعت در ترافیک سنگین خروجی طرقبه درراه بمانید و بارها و بارها شاهد موارد اورژانسی چه برای امدادرسانی به مصدومان و چه آتش‌سوزی‌ها بوده‌ایم که این امر را مختل کرده و نیروهای امدادی امکان خدمت‌رسانی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: روستای جاغرق یکی از هدف‌های گردشگران و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) است که همه‌روزه شاهد تردد تعداد بی‌شماری وسیله نقلیه به این منطقه هستیم که می‌بایست به‌صورت ویژه به آن از سوی مسئولان نگاه شود و حداقل یک اکیپ به‌طور ثابت از هلال‌احمر در این منطقه استقرار داشته باشد و در موارد خاص در کمترین زمان ممکن خدمات مناسب ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز افزود: امروز خیابان‌های شهرهای طرقبه و شاندیز هیچ تغییری را مشاهده نکرده و به همان صورت ابتدایی باقی‌مانده‌اند، درحالی‌که میزان و حجم خودروها در آن چند برابر شده است.

محورهای در حال اشباع

فرماندار طرقبه شاندیز ابراز کرد: ظرفیت اشباع محور طرقبه با ۲ خط عبوری تعداد  ۳۸۰۰ سفر معادل سواری در طی یک ساعت که با در نظر گرفتن توسعه‌های جدید بر مبنای افق‌های مختلف شاهد ترددی بالغ‌بر ۷۱۷۷ و ۹۴۹۲ خودرو در افق‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ خواهیم بود.

سید حسن حسینی  ظرفیت اشباع محور شاندیز و تنها مسیر موجود را نیز  با سه خط عبوری ۵۷۰۰سفر معادل سواری در طی یک ساعت عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است كه در افق ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ به ترتیب ترددی بالغ‌بر ۵۹۷۱ و ۸۱۰۴ قابل‌انتظار است لذا در صورت عدم تأمین مسیرهای جدید، تردد در مسیر به حالت اشباع و راه‌بندان رخ می‌دهد.

تصمیمات سرنوشت‌ساز برای بهسازی راه‌های دسترسی

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای ایجاد دسترسی‌های جدید به مهر گفت: طبق آمار رسمی ۴۳ میلیون تردد و بازدید در طول یک سال توسط وسایط نقلیه در شهرستان طرقبه شاندیز انجام می‌شود که به‌ناچار همگی بایستی از پُل پرتویی استفاده کنند.

حسینی بیان کرد:  طبق بندهای یک و دو صورت‌جلسه مورخ ۱۹/۸/۹۴ مقرر شد مطالعات اتصال کمربندی جنوبی مشهد به محور حصار طرقبه توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مشهد و از طریق مشاور ذیصلاح حداکثر تا پایان سال جاری به انجام رسیده و نتایج حاصله جهت سیر مراحل بعدی به مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک استانداری منعکس گردد.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد مطالعات امتداد محور امام علی (ع) به بلوار مهدیه و اتصال به محور شاندیز توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مشهد حداکثر ظرف مدت سه ماه به انجام رسیده و نتایج حاصله جهت سیر مراحل بعدی به مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک استانداری منعکس گردد.

حسینی بابیان اینکه پس از برگزاری جلسه‌های متوالی با حضور کارشناسان ترافیک استان و جلسه مشترک با فرمانداری مشهد گزارشی مبسوط تهیه شد افزود: این گزارش با حضور نماینده و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، معاونین اداره کل راه و شهرسازی، معاونت حمل‌ونقل شهرداری مشهد در دفتر معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد در اسرع وقت پل پرتویی توسط شهرداری مشهد تعریض شود و مطالعات ترافیکی کمربند جنوبی از مسیر روستای جاغرق تا هتل سحاب و اتصال آن به کمربند جنوبی مشهد و اتصال بلوار مهدیه و امتداد آن به بزرگراه امام علی (ع) که از مسیر خطوط فشارقوی برق می‌گذرد و نیاز جدی به تحصیل حریم ندارد انجام شود.

فرماندار بابیان اینکه برابر تقسیمات این جلسه محورهای بعدی نیز باید توسط اداره کل راه و شهرسازی به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرند گفت: محور «حسن‌آباد وکیلی» حدفاصل جاده قوچان تا جاده شاندیز و محور جاده «ساغشک» حدفاصل شهرک ماشین‌افزار تا «کلاته ابراهیم‌خان» و از ابراهیم‌آباد به شاندیز از سمت غرب از مهم‌ترین اقداماتی است که در برنامه‌های آتی برای تقویت دسترسی‌ها موردتوجه قرار گیرد.

اتوبان طرقبه شاندیز

حسینی ادامه داد: علاوه بر این‌ها  محور میان شهرستانی نیز موردتوجه است که یکی از آن‌ها تکمیل اتوبان ۷۵ متری طرقبه شاندیز گل مکان است که می‌تواند یک محور توریستی بسیار زیبا را برای گردشگران ایجاد کند.

وی گفت: توجه به دو مسیر امدادی و ییلاقی ضرورت دارد یکی محور امتداد بلوار امام خمینی(ره) طرقبه به سمت چالیدره تا جاغرق که از سمت شرق دره طرقبه – عنبران تا جاغرق از میان تپه‌ماهورها باید به نحو مناسبی بهسازی شود.

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز  دومین مسیر امدادی را برای دره «زشک» عنوان و تصریح کرد: از یال یکی از ارتفاعات شرقی روستای«ابرده» این دره مشخص‌شده که این مسیر علاوه بر مسیر گردشگری زیبایی که ایجاد می‌کند دسترسی روستاهای محلات زشک را نیز تسهیل کرده و در هنگام بروز حوادث می‌تواند به‌عنوان یک مسیر امدادی بهره‌برداری شود.

وی یکی از عمده‌ترین نگرانی‌ها در طرقبه شاندیز را وقوع اتفاق و حادثه درزمینهٔ هایی مانند سیل، تصادفات زنجیره‌ای دانست و به خبرنگار مهر اظهار داشت: در این صورت امدادرسانی با مشکل مواجه خواهد بود که ما سه راهبرد اساسی را برای پیشرفت شهرستان هدف‌گذاری کردیم که یکی از آن‌ها تقویت دسترسی‌های استاندارد است که الحمدالله در حال دستیابی به نتایج مناسبی هستیم.

حسینی راهبردهای دیگر را حفظ و حراست از پهنه‌های طبیعی و تنفس گاهی و اقلیم بی‌نظیر این شهرستان دانست و از آن به‌عنوان یک سرمایه بزرگ یادکرد و بیان داشت: باید این مهم مورد مراقبت ویژه قرار گیرد که در این زمینه اقدامات زیرساختی مناسبی در حال انجام است و دیگر اینکه این شهرستان به‌عنوان قطب گردشگری موردتوجه خراسانیان و ایرانیان باید تبدیل به یک حیات شهر زیبا و جذاب شود که یکی از ابزار این اتفاق استفاده از ظرفیت فرهنگ و هنر فاخر مبتنی بر ارزش‌های ایران اسلامی است که به‌شدت قائل به آن هستیم.

وی  یاد آور شد: محل تأمین اعتبار این پروژه ها به صورت مشترک از محل شهرداری های طرقبه شاندیز، مشهد و بودجه عمرانی استانی و ملی خواهد بود.

خبرنگار: نصیر مُکاری طرقبه

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi