تعریف تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یا تحلیل تکنیکی (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها، بر اساس مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است. تحلیل تکنیکال در بازار بورس اوراق بهادار، بازار ارز و فارکس و نیز بازارهای بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخچه تحلیل تکنیکالتحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌توان در نوشته های قرن هفدهم و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد. شاید بتوان گفت که نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را چارلز داو انجام داده است. چارلز داو که بنیان گذار وال استریت ژورنال است، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز طراحی کرد که هنوز، با وجود نواقص این شاخص و نقدهایی که بر آن وارد است، از جمله #شاخص‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود. مرور چند تعریف تحلیل تکنیکال (تحلیل تکنیکی)

هنر تحلیل تکنیکال (با تاکید بر واژه‌ی هنر) تشخیص زمان تغییر روند قیمتها در نخستین مراحل تغییر قیمت و سوار شدن بر موج جدید قیمتهاست. تا زمانی که شواهد جدید نشان بدهد که روند جدیدتری در حال شکل گیری است و تحلیل گر تکنیکال، قبل از اینکه تمام بازار، متوجه تغییر روند بشود، تصمیم های سرمایه گذاری جدید را انتخاذ کند.

واژه تکنیکال وقتی در مورد بازارها و معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنایی بسیار متفاوت از معنای رایج آن دارد.استفاده از تحلیل تکنیکال برای بررسی یک بازار، به این معناست که به جای توجه به خود کالا و خدماتی که در آن بازار معامله می‌شود، فقط به رفتارهای بازار توجه کنیم.

تحلیل تکنیکال، دانش ثبت تاریخچه معاملات (معمولاً به صورت نمودارهای گرافیکی) و سپس پیش بینی روندهای محتمل در آینده بازار است.تعریف تحلیل تکنیکال را می‌توان به سه صورت مطرح کرد:

  • تحلیل نوسانهای گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت
  • تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمتها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص های تکنیکال
  • روشی برای پیش بینی قیمت کالاها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار

در مورد تحلیل تکنیکال در بورس، حرف‌های زیادی گفته می‌شود. هر کس سبک و شیوه خودش را دارد و بازارهای مالی و بورس و طلا و ارزش را با دیدگاه‌های خودش تحلیل می‌کند. از این به بعد، بر اساس الگوی آموزشی و محتواهای ارایه شده توسط Credit Suisse تلاش می‌کنیم مروری بر مفاهیم پایه تحلیل تکنیکال داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال، بررسی رفتارهای بازار مالی است.کسانی که از تحلیل تکنیکال برای بررسی بازارهای مالی استفاده می‌کنند، هر ساعت یا هر روز یا هر هفته، قیمت‌ها را بررسی می‌کنند و نمودار این تغییرات را ترسیم می‌کنند. به همین خاطر، لغت «نمودار» و «چارت» از کلمات اصلی مورد استفاده این تحلیل‌گران است.

در تحلیل فاندامنتال، تلاش می‌شود عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها مورد بررسی قرار گیرد. اما در تحلیل تکنیکال، فقط به رفتار قیمتی و خروجی‌های بازار مالی توجه می‌شود.

کسانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، بر این باور هستند که حتی اگر عوامل تاثیرگذار بر بازارهای مالی را بشناسیم و اطلاعات دقیق در مورد آنها داشته باشیم، نمی‌توانیم عکس‌العمل‌های بازار را به درستی و با دقت کافی پیش‌بینی کنیم.

موسسه Credit Suisse از تعبیر جالبی به نام Flavor of the day یا طعم روز استفاده می‌کند. اجازه دهید مثالی ایرانی را بررسی کنیم. اگر مذاکرات هسته‌ای در جریان باشد – که یک عامل فاندامنتال و بنیادی محسوب می‌شود – دانستن این مسئله (و حتی اخباری احتمالی از نتیجه) نمی‌تواند به طور دقیق مشخص‌کننده عکس‌العمل بازار بورس یا طلا باشد.

کافی است طعم آن روز، طعم رقابت‌های دو تیم فوتبال مطرح کشور باشد یا اینکه هنرمندی فوت کرده باشد، میزان اثرگذاری عامل بنیادی،‌ به وضوح تغییر می‌کند. مدافعان تحلیل تکنیکال ترجیح می‌دهند آن اخبارها را کنار بگذارند و به مشاهده‌ی رفتار بازار مشغول شوند. شاید دیدن رفتارهای این هیولای عظیم الجثه، بتواند قدمهای بعدی‌ و حرکت‌های بعدی‌اش را بهتر مشخص کند. تنها استثناء این وضعیت – در نگاه تحلیل‌گران تکنیکال – موارد بسیار بزرگ و خاص است. مثلاً اینکه این بار بر خلاف بیست بار گذشته، مذاکرات ایران تمدید نشود و توافق نهایی امضا شده یا بن‌بست نهایی اعلام گردد!

مشاهده‌ی چارت و نمودار قیمت‌ها می‌تواند خیلی جذاب باشد و ایده‌های زیادی برای ما ایجاد کند. چارت‌ها در اکثر مواقع ساختار فرکتالی دارند. اگر با مفهوم فرکتال‌ آشنا نیستید کلیپ کوتاه زیر را نگاه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi